A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Finnish pre-service teachers’ perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions (2020)


Häkkinen, Päivi; Virtanen, Tuomo; Virtanen, Anne; Näykki, Piia; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Niilo-Rämä, Mikko; Järvelä, Sanna (2020). Finnish pre-service teachers’ perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions. Journal of Education for Teaching, 46 (1), 71-86. DOI: 10.1080/02607476.2019.1708628


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Häkkinen, Päivi; Virtanen, Tuomo; Virtanen, Anne; Näykki, Piia; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Niilo-Rämä, Mikko; Järvelä, Sanna

Lehti tai sarja: Journal of Education for Teaching

ISSN: 0260-7476

eISSN: 1360-0540

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 46

Lehden numero: 1

Artikkelin sivunumerot: 71-86

Kustantaja: Routledge

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1708628

Avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67173


Tiivistelmä

To support the development of pupils’ 21st-century skills, teachers themselves must also be competent in these skills and learn them during pre-service teacher education. The aim of this study is to investigate what kind of profiles emerge among Finnish first-year pre-service teachers’ (N = 872) in terms of perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions and what background variables explain membership of the profiles found. Latent profile analysis showed five student profiles corresponding to perceived strategic learning skills and collaboration dispositions. The most robust factor explaining the membership of the profiles was life satisfaction. Pre-service teachers in a profile group of high strategic learning skills and high collaboration dispositions showed the highest anticipated life satisfaction after five years. Obtaining a better understanding of pre-service teachers’ skills and dispositions will provide the basis for deeper exploration of how they may acquire these skills and how instruction can better be designed to assist students in developing these skills.


YSO-asiasanat: opettajat; opettajankoulutus; ammatillinen kehitys; oppimaan oppiminen; yhteistyökyky

Vapaat asiasanat: oppimistaidot


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2020-18-08 klo 13:06