A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä (2019)


Manninen, E., & Tarnanen, M. (2019). Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä. Kasvatus, 50(4), 284-296.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatManninen, Eveliina; Tarnanen, Mirja

Lehti tai sarjaKasvatus

ISSN0022-927X

eISSN2737-0658

Julkaisuvuosi2019

Volyymi50

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot284-296

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67368


Tiivistelmä

Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista sekä teemahaastatteluista, jotka kerättiin myöhemmin kuudelta kirjoitelmaan osallistuneelta oppilaalta heidän ollessaan yhdeksännellä luokalla. Aineisto analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Oppilaiden puhetavat heijastelevat kouluyhteisön sosiaalisia rakenteita, ja merkityksenannot sijoittuvat positiivista ja negatiivista suhtautumista ilmentävälle jatkumolle. Puhetavat ovat merkityksellisiä, koska ne heijastelevat laajemminkin kouluyhteisössä rakennettavaa sosiaalista yhteisöä sekä arvoja ja asenteita yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat, että kaksisuuntaisen integraation, tasa-arvon ja tavoitteellisen monikulttuurisuuskasvatuksen edistäminen edellyttää koulun keskustelukulttuurin tietoista ja tavoitteellista kehittämistä.


YSO-asiasanatyläkouluyläkoululaisetturvapaikanhakijatkouluyhteisötoiseusmonikulttuurisuusintegraatiodiskurssidiskurssianalyysi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-25-03 klo 13:32