A1 Journal article (refereed)
Pitkittäistutkimus luokanopettajaopiskelijoiden suhtautumisesta yhdessä työskentelyyn (2019)
Virtanen, Anne; Niilo-Rämä, Mikko; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (2019). Pitkittäistutkimus luokanopettajaopiskelijoiden suhtautumisesta yhdessä työskentelyyn. Kasvatus, 50 (4), 342-355.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Virtanen, Anne; Niilo-Rämä, Mikko; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi
Journal or series: Kasvatus
ISSN: 0022-927X
Publication year: 2019
Volume: 50
Issue number: 4
Pages range: 342-355
Publisher: Suomen kasvatustieteellinen seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Open Access: Publication channel is not openly available
Abstract
Opetustyössä näkyy parhaillaan voimakas yhdessä työskentelyn korostuminen niin oppijoiden kuin opettajienkin toiminnassa. Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että yhdessä työskentelyn onnistumista edistää erityisesti yksilön myönteinen suhtautuminen siihen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajaopiskelijoiden suhtautumista yhdessä työskentelyyn. Tutkimus perustui kyselylomakkeilla kerättyyn pitkittäisaineistoon, jossa vuonna 2014 aloittaneita kolmen eri yliopiston luokanopettajaopiskelijoita (N = 365, n = 164) seurattiin opintojen kahden ensimmäisen vuoden ajan. Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden suhtautumista yhdessä työskentelyyn voitiin
pitää kauttaaltaan hyvänä, mutta se muuttui jonkin verran negatiivisempaan suuntaan opintojen edetessä. Luokanopettajaopiskelijat eivät opintojen edetessä halunneet vastata yhdessä työskentelystä samalla tavoin kuin opintojen alussa. Myös heidän intonsa priorisoida yhteistyötä väheni opintojen edetessä. Näistä muutoksista huolimatta he kuitenkin pitivät yhdessä työskentelyä yksin tekemistä tehokkaampana. Tulokset viittaavat siihen, että opettajankoulutuksen ensimmäisinä vuosina tapahtuu jotakin sellaista, joka jossain määrin vähentää luokanopettajaopiskelijoiden innokkuutta työskennellä yhdessä muiden kanssa. Luokanopettajankoulutuksen opetuksen ja oppimisen käytänteitä olisikin tarkasteltava kriittisesti.
pitää kauttaaltaan hyvänä, mutta se muuttui jonkin verran negatiivisempaan suuntaan opintojen edetessä. Luokanopettajaopiskelijat eivät opintojen edetessä halunneet vastata yhdessä työskentelystä samalla tavoin kuin opintojen alussa. Myös heidän intonsa priorisoida yhteistyötä väheni opintojen edetessä. Näistä muutoksista huolimatta he kuitenkin pitivät yhdessä työskentelyä yksin tekemistä tehokkaampana. Tulokset viittaavat siihen, että opettajankoulutuksen ensimmäisinä vuosina tapahtuu jotakin sellaista, joka jossain määrin vähentää luokanopettajaopiskelijoiden innokkuutta työskennellä yhdessä muiden kanssa. Luokanopettajankoulutuksen opetuksen ja oppimisen käytänteitä olisikin tarkasteltava kriittisesti.
Keywords: students; teacher training; longitudinal research
Free keywords: yhdessä työskentely; luokanopettajakoulutus
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019
JUFO rating: 2