D5 Textbook, professional manual or guide
Monilukutaidon mestariksi : opettaja nettilukemisen ohjaajana (2018)
Kiili, Carita; Laurinen, Leena (2018). Monilukutaidon mestariksi : opettaja nettilukemisen ohjaajana. Kummi : arviointi- opetus- ja kuntoutusmateriaaleja,, 18. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kiili, Carita; Laurinen, Leena
ISBN: 978-951-39-7402-2
Journal or series: Kummi : arviointi- opetus- ja kuntoutusmateriaaleja,
ISSN: 1459-0301
Publication year: 2018
Number in series: 18
Number of pages in the book: 127
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Open Access: Publication channel is not openly available
Abstract
Monilukutaito tarkoittaa taitoa ottaa vastaan, tuottaa ja arvioida erilaisia viestejä.
Lukemisen ohella monilukutaito kehittyy siis myös kirjoittamalla uusia tekstejä siten, että yhdistellään asioita erilaisista lähteistä. Internet on haastava ja monipuolinen lukemisen ja oppimisen ympäristö, joka tarjoaa monia mahdollisuuksia monilukutaitojen harjoittelemiseen.
Internetin tarjoamassa tekstimaailmassa ei kuitenkaan ole helppoa suunnistaa. Tämä Kummi-sarjan kirja tarjoaa tietoa, ohjeita ja harjoituksia tutkivaan lukemiseen netissä:
- miten netistä kannattaa hakea tietoa?
- miten erilaisia nettisivuja arvioidaan?
- miten eri sivuilta poimittuja asioita kannattaa yhdistellä?
- miten kertoa opitusta muille?
Kirjan tehtävien avulla oppilaat ja opiskelijat voivat harjoitella monipuolisesti monilukutaitoa ja nettilukutaitoa. Kirjassa kerrotaan myös tutkimukseen perustuvaa tietoa siitä, kuinka oppilaat ja opiskelijat hallitsevat edellä lueteltuja nettilukemisen taitoja.
Tämän kirjan avulla peruskoulun ja lukion opettajat voivat tutustua nettilukemisen maailmaan ja löytää virikkeitä nettilukutaitojen opettamiseen.
Keywords: multiliteracy; media literacy; Internet; teaching and instruction; learning process; evaluation; communicative skills; media education; exercises; reading; didactics
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019