D4 Published development or research report or study
Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä (2018)


Nyrhinen, R., Hiekka, E., Silvennoinen, M., Talvensola, S., & Talvitie-Lamberg, K. (2018). Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä. Jyväskylän yliopisto. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 72. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsNyrhinen, Riku; Hiekka, Eija; Silvennoinen, Minna; Talvensola, Sivi; Talvitie-Lamberg, Karoliina

ISBN978-951-39-7662-0

eISBN978-951-39-7663-7

Journal or seriesInformaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja

ISSN2323-4997

eISSN2323-5004

Publication year2018

Number in series72

Number of pages in the book14

PublisherJyväskylän yliopisto

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Web address where publication is availablehttps://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/sosiaalisen_hyvinvointi_tekoalyn_luonnollisen_kielen_testiesimerkkina_verkkoversio.pdf


Abstract

[Johdanto] Sosiaaliasiamiestoiminnan yhtenä tavoitteena on lisätä asiakkaiden osallisuutta ja vahvistaa heidän itsemääräämisoikeuttaan, jolloin erilaisen kokemustiedon kerääminen ja analysoiminen toiminnan kehittämiseksi on keskeistä. Kokemustiedon analysoinnin avulla asiakkaan ja kansalaisen oikeus tulla kuulluksi voisi tulevaisuudessa toteutua aiempaa paremmin. Tällä hetkellä asiamiestoiminnan tiedonkeruumenetelmät eivät ole Suomessa vakiintuneet ja ne eroavat alueellisesti. Vaikka sosiaalihuolto on määrällisesti merkittävä palveluntarjoaja, siitä kerätään verrattain vähän asiakaspalautetta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä sosiaalihuollossa edetään kohti määrämuotoista kirjaamista, mikä avaa uusia mahdollisuuksia asiakastiedon tehokkaampaan käsittelyyn. Tässä osahankkeessa Keski-Suomen sosiaaliasiamiehen vuosina 2010-2017 asiakasyhteydenotoista ja palvelupalautteesta koottua tekstimuotoista aineistoa käytiin läpi tekstianalytiikan keinoin. Tavoitteena oli selvittää, voisiko uusilla menetelmillä saada tekstimuotoisesta aineistosta lisätietoa sosiaalisesta hyvinvoinnista, palveluiden kehittämiskohteista tai lakimuutosten seurauksista. Hankkeessa toteutetun kokeilun tulokset osoittavat, että tekstianalytiikka tarjoaa runsaasti menetelmiä sosiaaliasiamiehelle kertyvän palautetiedon käsittelyn automatisointiin sekä sosiaalihuollon palveluiden parantamiseen ja ongelmakohtien havaitsemiseen. Esimerkiksi arkkityyppien, trendien ja tiivistelmien avulla voidaan tehdä tulkintoja palvelun laadusta ja siinä usein esiintyvistä ongelmista. Tällä hetkellä suurin haaste tekstianalytiikan menetelmien laajemmalle hyödyntämiselle ovat aineiston tallentamisen hajanaisuus ja kirjaamiskäytänteiden puuttuminen.


Keywordssocial welfaresocial ombudsmenreportingdataanalysisartificial intelligence


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Reporting Year2019


Last updated on 2023-26-09 at 16:00