D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä (2018)


Nyrhinen, R., Hiekka, E., Silvennoinen, M., Talvensola, S., & Talvitie-Lamberg, K. (2018). Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä. Jyväskylän yliopisto. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 72. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatNyrhinen, Riku; Hiekka, Eija; Silvennoinen, Minna; Talvensola, Sivi; Talvitie-Lamberg, Karoliina

ISBN978-951-39-7662-0

eISBN978-951-39-7663-7

Lehti tai sarjaInformaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja

ISSN2323-4997

eISSN2323-5004

Julkaisuvuosi2018

Sarjan numero72

Kirjan kokonaissivumäärä14

KustantajaJyväskylän yliopisto

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Verkko-osoite, jossa julkaisu vapaasti saatavillahttps://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/sosiaalisen_hyvinvointi_tekoalyn_luonnollisen_kielen_testiesimerkkina_verkkoversio.pdf


Tiivistelmä

[Johdanto] Sosiaaliasiamiestoiminnan yhtenä tavoitteena on lisätä asiakkaiden osallisuutta ja vahvistaa heidän itsemääräämisoikeuttaan, jolloin erilaisen kokemustiedon kerääminen ja analysoiminen toiminnan kehittämiseksi on keskeistä. Kokemustiedon analysoinnin avulla asiakkaan ja kansalaisen oikeus tulla kuulluksi voisi tulevaisuudessa toteutua aiempaa paremmin. Tällä hetkellä asiamiestoiminnan tiedonkeruumenetelmät eivät ole Suomessa vakiintuneet ja ne eroavat alueellisesti. Vaikka sosiaalihuolto on määrällisesti merkittävä palveluntarjoaja, siitä kerätään verrattain vähän asiakaspalautetta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä sosiaalihuollossa edetään kohti määrämuotoista kirjaamista, mikä avaa uusia mahdollisuuksia asiakastiedon tehokkaampaan käsittelyyn. Tässä osahankkeessa Keski-Suomen sosiaaliasiamiehen vuosina 2010-2017 asiakasyhteydenotoista ja palvelupalautteesta koottua tekstimuotoista aineistoa käytiin läpi tekstianalytiikan keinoin. Tavoitteena oli selvittää, voisiko uusilla menetelmillä saada tekstimuotoisesta aineistosta lisätietoa sosiaalisesta hyvinvoinnista, palveluiden kehittämiskohteista tai lakimuutosten seurauksista. Hankkeessa toteutetun kokeilun tulokset osoittavat, että tekstianalytiikka tarjoaa runsaasti menetelmiä sosiaaliasiamiehelle kertyvän palautetiedon käsittelyn automatisointiin sekä sosiaalihuollon palveluiden parantamiseen ja ongelmakohtien havaitsemiseen. Esimerkiksi arkkityyppien, trendien ja tiivistelmien avulla voidaan tehdä tulkintoja palvelun laadusta ja siinä usein esiintyvistä ongelmista. Tällä hetkellä suurin haaste tekstianalytiikan menetelmien laajemmalle hyödyntämiselle ovat aineiston tallentamisen hajanaisuus ja kirjaamiskäytänteiden puuttuminen.


YSO-asiasanatsosiaalihuoltososiaaliasiamiehetraportointidataanalyysitekoäly


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019


Viimeisin päivitys 2023-26-09 klo 16:00