D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä (2018)
Nyrhinen, R., Hiekka, E., Silvennoinen, M., Talvensola, S., & Talvitie-Lamberg, K. (2018). Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä. Jyväskylän yliopisto. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 72. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nyrhinen, Riku; Hiekka, Eija; Silvennoinen, Minna; Talvensola, Sivi; Talvitie-Lamberg, Karoliina
ISBN: 978-951-39-7662-0
eISBN: 978-951-39-7663-7
Lehti tai sarja: Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja
ISSN: 2323-4997
eISSN: 2323-5004
Julkaisuvuosi: 2018
Sarjan numero: 72
Kirjan kokonaissivumäärä: 14
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Verkko-osoite, jossa julkaisu vapaasti saatavilla: https://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/sosiaalisen_hyvinvointi_tekoalyn_luonnollisen_kielen_testiesimerkkina_verkkoversio.pdf
Tiivistelmä
[Johdanto] Sosiaaliasiamiestoiminnan yhtenä tavoitteena on lisätä asiakkaiden osallisuutta ja vahvistaa heidän itsemääräämisoikeuttaan, jolloin erilaisen kokemustiedon kerääminen ja analysoiminen toiminnan kehittämiseksi on keskeistä. Kokemustiedon analysoinnin avulla asiakkaan ja kansalaisen oikeus tulla kuulluksi voisi tulevaisuudessa toteutua aiempaa paremmin. Tällä hetkellä asiamiestoiminnan tiedonkeruumenetelmät eivät ole Suomessa vakiintuneet ja ne eroavat alueellisesti. Vaikka sosiaalihuolto on määrällisesti merkittävä palveluntarjoaja, siitä kerätään verrattain vähän asiakaspalautetta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä sosiaalihuollossa edetään kohti määrämuotoista kirjaamista, mikä avaa uusia mahdollisuuksia asiakastiedon tehokkaampaan käsittelyyn. Tässä osahankkeessa Keski-Suomen sosiaaliasiamiehen vuosina 2010-2017 asiakasyhteydenotoista ja palvelupalautteesta koottua tekstimuotoista aineistoa käytiin läpi tekstianalytiikan keinoin. Tavoitteena oli selvittää, voisiko uusilla menetelmillä saada tekstimuotoisesta aineistosta lisätietoa sosiaalisesta hyvinvoinnista, palveluiden kehittämiskohteista tai lakimuutosten seurauksista. Hankkeessa toteutetun kokeilun tulokset osoittavat, että tekstianalytiikka tarjoaa runsaasti menetelmiä sosiaaliasiamiehelle kertyvän palautetiedon käsittelyn automatisointiin sekä sosiaalihuollon palveluiden parantamiseen ja ongelmakohtien havaitsemiseen. Esimerkiksi arkkityyppien, trendien ja tiivistelmien avulla voidaan tehdä tulkintoja palvelun laadusta ja siinä usein esiintyvistä ongelmista. Tällä hetkellä suurin haaste tekstianalytiikan menetelmien laajemmalle hyödyntämiselle ovat aineiston tallentamisen hajanaisuus ja kirjaamiskäytänteiden puuttuminen.
YSO-asiasanat: sosiaalihuolto; sosiaaliasiamiehet; raportointi; data; analyysi; tekoäly
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Watson Health Cloud Finland
- Neittaanmäki, Pekka
- TEKES
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019