D4 Published development or research report or study
Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä (2018)
Nyrhinen, R., Hiekka, E., Silvennoinen, M., Talvensola, S., & Talvitie-Lamberg, K. (2018). Sosiaalinen hyvinvointi tekoälyn luonnollisen kielen testiesimerkkinä. Jyväskylän yliopisto. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 72. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Nyrhinen, Riku; Hiekka, Eija; Silvennoinen, Minna; Talvensola, Sivi; Talvitie-Lamberg, Karoliina
ISBN: 978-951-39-7662-0
eISBN: 978-951-39-7663-7
Journal or series: Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja
ISSN: 2323-4997
eISSN: 2323-5004
Publication year: 2018
Number in series: 72
Number of pages in the book: 14
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7663-7
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Web address where publication is available: https://www.jyu.fi/it/fi/tutkimus/julkaisut/tekes-raportteja/sosiaalisen_hyvinvointi_tekoalyn_luonnollisen_kielen_testiesimerkkina_verkkoversio.pdf
Abstract
[Johdanto] Sosiaaliasiamiestoiminnan yhtenä tavoitteena on lisätä asiakkaiden osallisuutta ja vahvistaa heidän itsemääräämisoikeuttaan, jolloin erilaisen kokemustiedon kerääminen ja analysoiminen toiminnan kehittämiseksi on keskeistä. Kokemustiedon analysoinnin avulla asiakkaan ja kansalaisen oikeus tulla kuulluksi voisi tulevaisuudessa toteutua aiempaa paremmin. Tällä hetkellä asiamiestoiminnan tiedonkeruumenetelmät eivät ole Suomessa vakiintuneet ja ne eroavat alueellisesti. Vaikka sosiaalihuolto on määrällisesti merkittävä palveluntarjoaja, siitä kerätään verrattain vähän asiakaspalautetta. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä sosiaalihuollossa edetään kohti määrämuotoista kirjaamista, mikä avaa uusia mahdollisuuksia asiakastiedon tehokkaampaan käsittelyyn. Tässä osahankkeessa Keski-Suomen sosiaaliasiamiehen vuosina 2010-2017 asiakasyhteydenotoista ja palvelupalautteesta koottua tekstimuotoista aineistoa käytiin läpi tekstianalytiikan keinoin. Tavoitteena oli selvittää, voisiko uusilla menetelmillä saada tekstimuotoisesta aineistosta lisätietoa sosiaalisesta hyvinvoinnista, palveluiden kehittämiskohteista tai lakimuutosten seurauksista. Hankkeessa toteutetun kokeilun tulokset osoittavat, että tekstianalytiikka tarjoaa runsaasti menetelmiä sosiaaliasiamiehelle kertyvän palautetiedon käsittelyn automatisointiin sekä sosiaalihuollon palveluiden parantamiseen ja ongelmakohtien havaitsemiseen. Esimerkiksi arkkityyppien, trendien ja tiivistelmien avulla voidaan tehdä tulkintoja palvelun laadusta ja siinä usein esiintyvistä ongelmista. Tällä hetkellä suurin haaste tekstianalytiikan menetelmien laajemmalle hyödyntämiselle ovat aineiston tallentamisen hajanaisuus ja kirjaamiskäytänteiden puuttuminen.
Keywords: social welfare; social ombudsmen; reporting; data; analysis; artificial intelligence
Contributing organizations
Related projects
- Watson Health Cloud Finland
- Neittaanmäki, Pekka
- TEKES
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019