A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Professional agency in a university context : Academic freedom and fetters (2020)


Vähäsantanen, K., Paloniemi, S., Räikkönen, E., & Hökkä, P. (2020). Professional agency in a university context : Academic freedom and fetters. Teaching and Teacher Education, 89, Article 103000. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.103000


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVähäsantanen, Katja; Paloniemi, Susanna; Räikkönen, Eija; Hökkä, Päivi

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2020

Volyymi89

Artikkelinumero103000

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2019.103000

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68461


Tiivistelmä

Professional agency is an urgent topic in academic contexts, albeit relatively unexplored, and elaborated with contradictory conclusions on its extent and characteristics. To contribute to the discussion, this multimethod study investigated professional agency within a Finnish university. We utilised questionnaire data and interviews to explore agency, as manifested in influencing at work, developing work practices, and negotiating professional identity. We found that overall, these three dimensions of agency were manifested fairly substantially, and in a similar manner among the academic staff. The study further emphasises the social nature of professional agency, and presents theoretical and empirical considerations for future research.


YSO-asiasanattoimijuusopettajatkorkea-asteen koulutus

Vapaat asiasanatprofessional agency; higher education; multimethod research; teachers; leaders


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-26-03 klo 09:18