A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reconceptualizing cultural literacy as a dialogic practice (2019)


Maine, F., Cook, V., & Lähdesmäki, T. (2019). Reconceptualizing cultural literacy as a dialogic practice. London Review of Education, 17(3), 383-392. https://doi.org/10.18546/LRE.17.3.12


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMaine, Fiona; Cook, Victoria; Lähdesmäki, Tuuli

Lehti tai sarjaLondon Review of Education

ISSN1474-8460

eISSN1474-8479

Julkaisuvuosi2019

Volyymi17

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot383-392

KustantajaUCL IOE Press

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.18546/LRE.17.3.12

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77264


Tiivistelmä

Culture and heritage are plural and fluid, continually co-created through interaction between people. However, traditional monologic models of cultural literacy reflect a one-way transmission of static cultural knowledge. Using the context of a large European project and augmenting the work of Buber with models of literacy as social practice, in this article cultural literacy is reconceptualized as fundamentally dialogic. We argue that cultural literacy empowers intercultural dialogue, opening a dialogic space with inherent democratic potential. Considering implications for the classroom, we outline how a dialogic pedagogy can provide a suitable context for the development of young people’s cultural literacy.


YSO-asiasanatkulttuurikulttuuriperintökulttuurienvälisyysdialogisuuspedagogiikka

Vapaat asiasanatcultural literacy; dialogue; intercultural dialogue; new literacies


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-08-01 klo 15:32