A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Reconceptualizing cultural literacy as a dialogic practice (2019)
Maine, F., Cook, V., & Lähdesmäki, T. (2019). Reconceptualizing cultural literacy as a dialogic practice. London Review of Education, 17(3), 383-392. https://doi.org/10.18546/LRE.17.3.12
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Maine, Fiona; Cook, Victoria; Lähdesmäki, Tuuli
Lehti tai sarja: London Review of Education
ISSN: 1474-8460
eISSN: 1474-8479
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 17
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 383-392
Kustantaja: UCL IOE Press
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.18546/LRE.17.3.12
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77264
Tiivistelmä
Culture and heritage are plural and fluid, continually co-created through interaction between people. However, traditional monologic models of cultural literacy reflect a one-way transmission of static cultural knowledge. Using the context of a large European project and augmenting the work of Buber with models of literacy as social practice, in this article cultural literacy is reconceptualized as fundamentally dialogic. We argue that cultural literacy empowers intercultural dialogue, opening a dialogic space with inherent democratic potential. Considering implications for the classroom, we outline how a dialogic pedagogy can provide a suitable context for the development of young people’s cultural literacy.
YSO-asiasanat: kulttuuri; kulttuuriperintö; kulttuurienvälisyys; dialogisuus; pedagogiikka
Vapaat asiasanat: cultural literacy; dialogue; intercultural dialogue; new literacies
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Dialogue and Argumentation for cultural Literacy Learning in Schools
- Lähdesmäki, Tuuli
- Euroopan komissio
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2019
JUFO-taso: 1