A1 Journal article (refereed)
Tvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan (2019)


Gädda, L., Derefalk, M., Husberg, H., Slama, S., Närhi, V., & Laine, M. (2019). Tvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(Specialnummer), 4-23. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsGädda, Lea; Derefalk, Matilda; Husberg, Henrik; Slama, Susanna; Närhi, Vesa; Laine, Matti

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2019

Volume29

Issue numberSpecialnummer

Pages range4-23

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageSwedish

Persistent website addresshttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78368


Abstract

Ungdomar rör på sig allt mindre och endast 17 % av alla högstadieelever i Finland når upp till minimimängden en timmes fysisk aktivitet per dag. Tidigare forskning visar att det finns ett positivt samband mellan fysisk aktivitet och skolprestationer. I den här studien undersöker vi hur extrainsatt fysisk aktivitet inverkar på prestationer i matematik och arbetsminne över tid, samt om det finns någon skillnad mellan låg-, medeloch högpresterande elever. I studien deltog 129 finlandssvenska elever i årskurs 7 och interventionen pågick i tre månader. Eleverna delades in i en interventions- och en kontrollgrupp. På basis av av matematikprestationer delades eleverna in i låg-, medel- och högpresterande. Resultaten visar att extrainsatt fysisk aktivitet inte hade någon signifikant inverkan på utvecklingen av matematikprestationer och arbetsminne. Resultaten visar också att den fysiska aktiviteten inte bidrog till att matematikprestationer hos låg-, medel- och högpresterande elever utvecklats olika. Bidragande faktorer kan vara att deltagarantalet var för litet, att interventionen var för kort och att interventionen inte hade en tillräckligt hög fysisk intensitet.


Keywordsworking memoryphysical activityinterventionmathematics


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2019

JUFO rating1


Last updated on 2024-25-03 at 13:40