A1 Journal article (refereed)
Tvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan (2019)
Gädda, L., Derefalk, M., Husberg, H., Slama, S., Närhi, V., & Laine, M. (2019). Tvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(Specialnummer), 4-23. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Gädda, Lea; Derefalk, Matilda; Husberg, Henrik; Slama, Susanna; Närhi, Vesa; Laine, Matti
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2019
Volume: 29
Issue number: Specialnummer
Pages range: 4-23
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Swedish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78368
Abstract
Ungdomar rör på sig allt mindre och endast 17 % av alla högstadieelever i Finland når upp till minimimängden en timmes fysisk aktivitet per dag. Tidigare forskning visar att det finns ett positivt samband mellan fysisk aktivitet och skolprestationer. I den här studien undersöker vi hur extrainsatt fysisk aktivitet inverkar på prestationer i matematik och arbetsminne över tid, samt om det finns någon skillnad mellan låg-, medeloch högpresterande elever. I studien deltog 129 finlandssvenska elever i årskurs 7 och interventionen pågick i tre månader. Eleverna delades in i en interventions- och en kontrollgrupp. På basis av av matematikprestationer delades eleverna in i låg-, medel- och högpresterande. Resultaten visar att extrainsatt fysisk aktivitet inte hade någon signifikant inverkan på utvecklingen av matematikprestationer och arbetsminne. Resultaten visar också att den fysiska aktiviteten inte bidrog till att matematikprestationer hos låg-, medel- och högpresterande elever utvecklats olika. Bidragande faktorer kan vara att deltagarantalet var för litet, att interventionen var för kort och att interventionen inte hade en tillräckligt hög fysisk intensitet.
Keywords: working memory; physical activity; intervention; mathematics
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019
JUFO rating: 1