A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä (2019)


Veijola, A., & Rautiainen, M. (2019). ”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), Arvot ja arviointi (pp. 165-185). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. http://hdl.handle.net/10138/308813


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Veijola, Anna; Rautiainen, Matti

Emojulkaisu: Arvot ja arviointi

Emojulkaisun toimittajat: Kallio, Manne; Krzywacki, Heidi; Poulter, Saila

ISBN: 978-952-5993-27-1

eISBN: 978-952-5993-28-8

Lehti tai sarja: Ainedidaktisia tutkimuksia

ISSN: 1799-9596

eISSN: 1799-960X

Julkaisuvuosi: 2019

Sarjan numero: 16

Artikkelin sivunumerot: 165-185

Kirjan kokonaissivumäärä: 251

Kustantaja: Helsingin yliopisto

Kustannuspaikka: Helsinki

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

Pysyvä verkko-osoite: http://hdl.handle.net/10138/308813

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67609


Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan lukiolaisten historiallista päättelyä tutkivan historian oppimisen viikolla tuotettujen tekstien kautta. Viikon aikana opiskelijat selvittivät ratkaisematonta historiallista tapahtumaa juhannukselta 1957. Tuolloin tasavallan presidentin kesäasuntoa kohti ammuttiin laukauksia, joiden tehtävä oli joko pelotella tai murhata presidentti Urho Kekkonen. Kurssille osallistui 24 opiskelijaa, jotka toimivat seitsemässä ryhmässä analysoiden primääri- ja sekundäärilähteitä ja muodostaen näkemystään Kultarannan tapahtumiin. Aineisto on analysoitu teorialähtöisesti käyttäen Carla van Boxtelin ja Jannet van Drien historiallisen päättelyn kehikkoa. Tulostemme mukaan lukiolaiset olivat taitavia historiallisten lähteiden tulkitsijoita, kun taas tulkintojen yhdistäminen laajempaan historialliseen kontekstiin oli haasteellista. Tähän arvioinnissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota.


YSO-asiasanat: tutkiva oppiminen; tekstitaito; päättely; historia; lukiolaiset

Vapaat asiasanat: historiallinen päättely; tutkiva historian oppiminen; historian taidot


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2019

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-10-01 klo 12:33