A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä (2019)
Veijola, A., & Rautiainen, M. (2019). ”Tämä ulkopoliittinen linja saattoi olla ratkaiseva niitti” : Historiallinen perusteleminen lukiolaisten teksteissä. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), Arvot ja arviointi (pp. 165-185). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. http://hdl.handle.net/10138/308813
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Veijola, Anna; Rautiainen, Matti
Emojulkaisu: Arvot ja arviointi
Emojulkaisun toimittajat: Kallio, Manne; Krzywacki, Heidi; Poulter, Saila
ISBN: 978-952-5993-27-1
eISBN: 978-952-5993-28-8
Lehti tai sarja: Ainedidaktisia tutkimuksia
ISSN: 1799-9596
eISSN: 1799-960X
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 16
Artikkelin sivunumerot: 165-185
Kirjan kokonaissivumäärä: 251
Kustantaja: Helsingin yliopisto
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://hdl.handle.net/10138/308813
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67609
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan lukiolaisten historiallista päättelyä tutkivan historian oppimisen viikolla tuotettujen tekstien kautta. Viikon aikana opiskelijat selvittivät ratkaisematonta historiallista tapahtumaa juhannukselta 1957. Tuolloin tasavallan presidentin kesäasuntoa kohti ammuttiin laukauksia, joiden tehtävä oli joko pelotella tai murhata presidentti Urho Kekkonen. Kurssille osallistui 24 opiskelijaa, jotka toimivat seitsemässä ryhmässä analysoiden primääri- ja sekundäärilähteitä ja muodostaen näkemystään Kultarannan tapahtumiin. Aineisto on analysoitu teorialähtöisesti käyttäen Carla van Boxtelin ja Jannet van Drien historiallisen päättelyn kehikkoa. Tulostemme mukaan lukiolaiset olivat taitavia historiallisten lähteiden tulkitsijoita, kun taas tulkintojen yhdistäminen laajempaan historialliseen kontekstiin oli haasteellista. Tähän arvioinnissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
YSO-asiasanat: tutkiva oppiminen; tekstitaito; päättely; historia; lukiolaiset
Vapaat asiasanat: historiallinen päättely; tutkiva historian oppiminen; historian taidot
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
- Mikkonen, Simo
- Suomen Akatemia
- Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi
- Luukka, Minna-Riitta
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1