A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina? (2019)


Torvelainen, Päivi; Tarnanen, Mirja; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna (2019). Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?. In Kallio, Manne; Krzywacki, Heidi; Poulter, Saila (Eds.) Arvot ja arviointi, Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. Helsinki: Helsingin yliopisto, 28-50. http://hdl.handle.net/10138/308813


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Torvelainen, Päivi; Tarnanen, Mirja; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna

Emojulkaisu: Arvot ja arviointi

Emojulkaisun toimittajat: Kallio, Manne; Krzywacki, Heidi; Poulter, Saila

ISBN: 978-952-5993-27-1

eISBN: 978-952-5993-28-8

Lehti tai sarja: Ainedidaktisia tutkimuksia

ISSN: 1799-9596

eISSN: 1799-960X

Julkaisuvuosi: 2019

Sarjan numero: 16

Artikkelin sivunumerot: 28-50

Kirjan kokonaissivumäärä: 251

Kustantaja: Helsingin yliopisto

Kustannuspaikka: Helsinki

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

Pysyvä verkko-osoite: http://hdl.handle.net/10138/308813

Avoin saatavuus: Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67651


Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajaopiskelijat (N = 76) arvioivat omaa tekstien tuottamistaan ja sen oppimista. Tutkimusaineistona olivat lomakekyselyn avoimet vastaukset. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että opiskelijat lähestyvät tekstien tuottamista ja sen oppimista suhtautumis-, osaamis- ja kehittymiskeskeisesti. Kokonaisuudessaan itsearviointien taustalla on melko kokonaisvaltainen kirjoittamiskäsitys, jossa edustuvat selkeimmin genre- ja prosessidiskurssit ja vähiten sosiaalisen ja sosiopoliittisen toiminnan diskurssit. Yksilöiden välillä on eroja lähestymistapojen ja kirjoittamiskäsitysten monipuolisuudessa sekä reflektoinnin tarkkuudessa. Opettajankoulutuksessa tulee ohjata opiskelijoita käsitystensä monipuolistamiseen ja laajentamiseen sekä tukea reflektion taitojen kehittymistä.


YSO-asiasanat: itsearviointi; reflektio; kirjoittaminen; opiskelijat; luokanopettajat; opettajankoulutus

Vapaat asiasanat: luokanopettajaopiskelijat; tekstien tuottaminen


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2019

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2020-18-08 klo 13:32