G5 Artikkeliväitöskirja
Motivation enhanced deep and meaningful learning with social virtual reality (2019)
Mystakidis, S. (2019). Motivation enhanced deep and meaningful learning with social virtual reality [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 171. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7977-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mystakidis, Stylianos
eISBN: 978-951-39-7977-5
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 171
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (93 sivua, 38 sivua useina numerointijaksoina, 34 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7977-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Nykyisillä verkko-opetuksen ja –oppimisen käytännöillä on rajoituksia etäopetuksen laadun ja tehokkuuden suhteen. Syvän ja mielekkään oppimisen teorioilla on potentiaali vastata näihin haasteisiin sekä korostamalla oppimisen kognitiivista, sosiaalista ja affektiivista näkökulmaa että sitouttamalla henkilö kokonaisvaltaisesti. Syvälle ja mielekkäälle verkko-oppimiselle tarvitaan uusia malleja ja viitekehyksiä, jotka kehittävät ja ylläpitävät oppijoiden korkeaa motivaation, sitoutumisen ja tyytyväisyyden tasoa. Tämän tutkielman keskipisteessä on motivaatiota lisäävät menetelmät syvälle ja mielekkäälle oppimiselle etäopetuksessa. Yleisenä tavoitteena on selvittää motivaatiota lisäävien lähestymistapojen vaikutusta verkko-oppimiseen ja avoimeen koulutukseen kun käytetään sosiaalisen virtuaalitodellisuuden ympäristöjä. Peleihin perustuviin lähestymistapoihin lisätä sisäistä motivaatiota kuuluvat leikkisä suunnittelu, pelillistäminen ja hyötypelit. Aikaisempi osallistumisperusteisten, sulautuvan oppimisen ja verkkoympäristöjen yhteydessä tehty empiirinen tutkimus on osoittanut lupaavia tuloksia. Kuitenkin on tarve tutkia motivaatiota lisäävien menetelmien vaikutusta verkko-oppimisessa oppimisen laadun suhteen. Voimmeko parantaa oppimisen laatua ja auttaa oppijoita saavuttamaan syvä ja mielekäs oppiminen, kun opetuksen suunnittelu ja opettaminen keskittyy sisäiseen motivaatioon? Motivaation lisäämisen vaikutuksen ymmärtämiseksi on kirjoitettu kahdeksan artikkelia, joiden tutkimusasetelmissa on käytetty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tämän tutkimuksen tulokset voivat nopeuttaa verkko-oppimisen laadun parantamista vastaamaan kiireellisiin yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin koulutustarpeisiin, jotka vaikuttavat korkea-asteen koulutuksen ja elinikäisen oppimisen tulevaisuuteen. Helpottamalla syvän ja mielekkään oppimisen saavuttamista verkkokoulutuksessa tuottamalla korkealaatuinen, joustava, henkilökohtaistettu ja transformatiivinen oppiminen suurelle joukolle ihmisiä voisi avata uusia koulutuksellisia rintamia kohti uusia taloudellisen kasvun, sosiaalisen kehityksen ja hyvinvoinnin virstanpylväitä.
YSO-asiasanat: verkko-oppiminen; verkko-opiskelu; etäopetus; etäopiskelu; mielekkyys; motivaatio; opiskelumotivaatio; sosiaalinen oppiminen; virtuaalitodellisuus; pelillistäminen; avoimet verkkokurssit
Vapaat asiasanat: e-learning; distance education; deep and meaningful learning; social virtual reality; game-based learning; open education; MOOCs
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019