D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta. (2019)
Kokkonen, L., Pöyhönen, S., Reiman, N., & Lehtonen, T. (2019). Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta.. In V. Kazi, A. Alitolppa-Niitamo, & A. Kaihovaara (Eds.), Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019 : tutkimusartikkeleita kotoutumisesta. Työ- ja elinkeinoministeriö. TEM oppaat ja muut julkaisut, 2019:10. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kokkonen, Lotta; Pöyhönen, Sari; Reiman, Nina; Lehtonen, Tuija
Emojulkaisu: Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019 : tutkimusartikkeleita kotoutumisesta
Emojulkaisun toimittajat: Kazi, Villiina; Alitolppa-Niitamo, Anne; Kaihovaara, Antti
ISBN: 978-952-327-487-7
eISBN: 978-952-327-488-4
Lehti tai sarja: TEM oppaat ja muut julkaisut
ISSN: 2342-7914
eISSN: 2342-7922
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 2019:10
Kirjan kokonaissivumäärä: 272
Kustantaja: Työ- ja elinkeinoministeriö
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67610
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan korkeasti koulutettujen sosiaalista kielenoppimista uudentyyppisessä kotoutumiskoulutuksen mallissa, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuosina 2017-2019. Koulutuksen toimintaperiaatteena on ollut yhteisöllinen oppiminen ja sen tukeminen: tavoitteena on kielellisten ja sisällöllisten taitojen lisäksi kehittää opiskelijoiden valmiuksia ja tilaisuuksia sosiaalisten suhteiden ja verkostojen luomiseen. Tutkimusaineistomme koostuu koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden haastatteluista.
Tulokset osoittavat, että sekä sitovat että yhdistävät vuorovaikutussuhteet ovat kielenoppimisen ja kiinnittymisen näkökulmasta relevantteja. Koulutuksessa tuettavat sosiaaliset verkostot toimivat akateemisen jäsenyyden vahvistajina, kehittävät opiskelijoiden kielitaitoa ja auttavat heitä näkemään itsensä erilaisten yhteisöjen jäseninä.
YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; kielen oppiminen; kielitaito; kotoutuminen (maahanmuuttajat); kotouttaminen (maahanmuuttajat); sosiaaliset verkostot; vuorovaikutus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Koulutusmallin (kielitaito-ohjaus-sisältöopinnot) jatkokehittäminen korkeakoulutaustaisille ja -kelpoisille maahanmuuttajille
- Taalas, Peppi
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019