D2 Article in a professional book
Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta. (2019)
Kokkonen, L., Pöyhönen, S., Reiman, N., & Lehtonen, T. (2019). Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta.. In V. Kazi, A. Alitolppa-Niitamo, & A. Kaihovaara (Eds.), Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019 : tutkimusartikkeleita kotoutumisesta. Työ- ja elinkeinoministeriö. TEM oppaat ja muut julkaisut, 2019:10. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kokkonen, Lotta; Pöyhönen, Sari; Reiman, Nina; Lehtonen, Tuija
Parent publication: Kotoutumisen kokonaiskatsaus 2019 : tutkimusartikkeleita kotoutumisesta
Parent publication editors: Kazi, Villiina; Alitolppa-Niitamo, Anne; Kaihovaara, Antti
ISBN: 978-952-327-487-7
eISBN: 978-952-327-488-4
Journal or series: TEM oppaat ja muut julkaisut
ISSN: 2342-7914
eISSN: 2342-7922
Publication year: 2019
Number in series: 2019:10
Number of pages in the book: 272
Publisher: Työ- ja elinkeinoministeriö
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-487-7
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67610
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan korkeasti koulutettujen sosiaalista kielenoppimista uudentyyppisessä kotoutumiskoulutuksen mallissa, joka toteutettiin Jyväskylän yliopistossa vuosina 2017-2019. Koulutuksen toimintaperiaatteena on ollut yhteisöllinen oppiminen ja sen tukeminen: tavoitteena on kielellisten ja sisällöllisten taitojen lisäksi kehittää opiskelijoiden valmiuksia ja tilaisuuksia sosiaalisten suhteiden ja verkostojen luomiseen. Tutkimusaineistomme koostuu koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden haastatteluista.
Tulokset osoittavat, että sekä sitovat että yhdistävät vuorovaikutussuhteet ovat kielenoppimisen ja kiinnittymisen näkökulmasta relevantteja. Koulutuksessa tuettavat sosiaaliset verkostot toimivat akateemisen jäsenyyden vahvistajina, kehittävät opiskelijoiden kielitaitoa ja auttavat heitä näkemään itsensä erilaisten yhteisöjen jäseninä.
Keywords: immigrants; language learning; language skills; integration of migrants; migrant integration; social networks; interaction
Contributing organizations
Related projects
- Koulutusmallin (kielitaito-ohjaus-sisältöopinnot) jatkokehittäminen korkeakoulutaustaisille ja -kelpoisille maahanmuuttajille
- Taalas, Peppi
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2019