G4 Monografiaväitöskirja
Teknologian pedagoginen käyttö ja hyväksyminen : opettajien digipedagoginen osaaminen (2020)
Kyllönen, M. (2020). Teknologian pedagoginen käyttö ja hyväksyminen : opettajien digipedagoginen osaaminen [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 191. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8057-3
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kyllönen, Mari
eISBN: 978-951-39-8057-3
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 191
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8057-3
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on suomalaisten opettajien digipedagoginen osaaminen ja mitkä tekijät vaikuttavat opettajien digipedagogisen osaamisen kehittymiseen, teknologian opetuskäyttöön ja hyväksymiseen. Aineistonkeruu toteutettiin käsityöoppiaineen kontekstissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta teoreettista mallia: Mishran ja Koehlerin (2006) teknologis-pedagogis-sisällöllisen tietämyksen mallia (TPACK) ja Venkateshin kollegoineen (2003) kuvaamaa teknologian hyväksymisen ja käytön yhdistelmäteoriaa (UTAUT, Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). TPACK-mallia sovellettiin digipedagogisen osaamisen arvioinnin lähtökohtana. UTAUT-mallin avulla pyrittiin tunnistamaan opettajien haastatteluista teknologian hyväksymiseen ja käyttöön liittyviä kuvauksia. Monimenetelmäisen tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto kerättiin käsityötä opettaville opettajille (n = 97) suunnatulla TPACK–kyselyllä. Toisena aineistona oli opetuskokeiluun osallistuneiden viiden opettajan puolistrukturoidut teemahaastattelut ennen ja jälkeen kokeilun. TPACK-mallin soveltuvuutta suomalaiseen kontekstiin selvitettiin kyselyaineiston faktorianalyysin ja korrelaatioanalyysien avulla. Digipedagogisen osaamisen lisäämistä ja teknologian opetuskäytön tukemista tavoittelevaan opetuskokeiluun osallistuneiden opettajien teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä hyödyntäen teemoittelussa UTAUT-mallia. Tutkimuksen tulokset osoittivat opettajan digipedagogisella osaamisella olevan yhteyksiä opettajan ikään, työ- ja opetuskokemukseen sekä käsityön opetuskokemukseen. Haastatteluaineistoa koskevissa tuloksissa korostuivat pedagogiset lähtökohdat teknologian hyödyntämiseen. Digipedagogisen osaamisen kehittymistä tukeviksi tekijöiksi tunnistettiin käytön mahdollistavat tukiresurssit sekä hyväksymisen mahdollistava kokemus teknologiapystyvyydestä ja teknologian käytön hyödystä oppilaille ja opettajan työlle. Tulosten perusteella muodostettiin Pedagogis-sisällöllisen teknologiaosaamisen (PeSTO) ja teknologian pedagogisen käytön ja hyväksymisen malli. Siihen nojaavia suosituksia voidaan hyödyntää opettajien peruskoulutuksen ja jatkuvan oppimisen sekä tutortoiminnan ja digipedagogisen koulutuksen järjestämisessä.
YSO-asiasanat: opettajat; opettajankoulutus; opetusteknologia
Vapaat asiasanat: TPACK; teknologian käyttö ja hyväksyminen; digipedagoginen osaaminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020