D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi : kooste sidosryhmien näkemyksistä (2020)
Vaikuttavuustyöpaja, Oksanen, Timo, Olli-Pekka Heinonen, Sjöström, Mari, Lindberg, Minna, Harvio, Jari, Sankala, Antti, Jurvela, Tanhua-Piiroinen, Erika, Harri, Viteli, Jarmo, Huttunen, Tero, Mikkonen, Jan, Salo, Jaakko, Vesisenaho, Mikko. (2020). Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi : kooste sidosryhmien näkemyksistä. Valtiontalouden tarkastusvirasto. Valtiontalouden tarkastusviraston selvitykset, 1/2020. https://www.vtv.fi/app/uploads/2020/01/VTV-Yleissivistavan-koulutuksen-opetus-ja-oppimisymparistojen-digitalisointi-Kooste-sidosryhmien-nakemyksista.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vaikuttavuustyöpaja; Oksanen, Timo; Olli-Pekka Heinonen; Sjöström, Mari; Lindberg, Minna; Harvio, Jari; Sankala, Antti; Jurvela, Tanhua-Piiroinen, Erika; Harri; Viteli, Jarmo; et al.
ISBN: 978-952-499-477-4
eISBN: 978-952-499-478-1
Lehti tai sarja: Valtiontalouden tarkastusviraston selvitykset
ISSN: 1799-8115
eISSN: 1799-8123
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 1/2020
Kirjan kokonaissivumäärä: 70
Kustantaja: Valtiontalouden tarkastusvirasto
Kustannuspaikka: Helsinki
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://www.vtv.fi/app/uploads/2020/01/VTV-Yleissivistavan-koulutuksen-opetus-ja-oppimisymparistojen-digitalisointi-Kooste-sidosryhmien-nakemyksista.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Työpajassa ehdotettiin, että digitalisoinnin strategista ohjausta parannetaan
1. määrittelemällä yhdessä digitalisoinnin sisällölliset suuntaviivat ohjaamaan digilinjauksen toimeenpanoa sekä verkostoihin kohdistuvaa tiedon hallintaa 2. määrittelemällä nykyistä tarkemmin yleissivistävän koulutuksen digitalisointiosaamista koskeva kansallinen tavoitetila 3. laatimalla tiekartta, johon kootaan osaamiseen ja opettajankoulutukseen digitalisoinnin näkökulmasta kohdistuvaa tutkimusta.
Työpajassa todettiin, että strategisten kehittämistoimien lisäksi digitalisoinnin kokonaisohjauksen parantaminen edellyttää digitalisointia järjestävien ja ohjaavien rakenteiden vahvistamista sekä toimintamallien selkeyttämistä.
Työpajassa ehdotettiin, että
1. digilinjausta ja sen toimeenpanoa kehitetään tunnistamalla kaikki relevantit toimijat, osallistamalla heidät kehittämiseen sekä huolehtimalla kehittämisen joustavuudesta ja jatkuvuudesta 2. verkostojen toimintaa sovitetaan yhteen eri tasoilla ottamalla tarpeen mukaan käyttöön uudenlaisia rakenteita ja kehittämällä entisiä 3. kunnat määrittelevät rehtorien ja opettajien digitalisointiosaamiselle tavoitteellisen polun, joka kannustaa osaamisen kehittämiseen ja mahdollistaa sen, tukee jo käyttöönotettuja toimintamalleja (tutoropettajat, opettajankoulutusforum) sekä ottaa käyttöön uusia (esim. opettajien kehittämissuunnitelmat). [Jatkuu julkaisussa]
YSO-asiasanat: digitalisaatio; koulutus; yleissivistys; yleissivistävä koulutus; oppimisympäristö; opettajankoulutus; vaikuttavuus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020