D4 Published development or research report or study
Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi : kooste sidosryhmien näkemyksistä (2020)
Vaikuttavuustyöpaja, Oksanen, Timo, Olli-Pekka Heinonen, Sjöström, Mari, Lindberg, Minna, Harvio, Jari, Sankala, Antti, Jurvela, Tanhua-Piiroinen, Erika, Harri, Viteli, Jarmo, Huttunen, Tero, Mikkonen, Jan, Salo, Jaakko, Vesisenaho, Mikko. (2020). Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi : kooste sidosryhmien näkemyksistä. Valtiontalouden tarkastusvirasto. Valtiontalouden tarkastusviraston selvitykset, 1/2020. https://www.vtv.fi/app/uploads/2020/01/VTV-Yleissivistavan-koulutuksen-opetus-ja-oppimisymparistojen-digitalisointi-Kooste-sidosryhmien-nakemyksista.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Vaikuttavuustyöpaja; Oksanen, Timo; Olli-Pekka Heinonen; Sjöström, Mari; Lindberg, Minna; Harvio, Jari; Sankala, Antti; Jurvela, Tanhua-Piiroinen, Erika; Harri; Viteli, Jarmo; et al.
ISBN: 978-952-499-477-4
eISBN: 978-952-499-478-1
Journal or series: Valtiontalouden tarkastusviraston selvitykset
ISSN: 1799-8115
eISSN: 1799-8123
Publication year: 2020
Number in series: 1/2020
Number of pages in the book: 70
Publisher: Valtiontalouden tarkastusvirasto
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://www.vtv.fi/app/uploads/2020/01/VTV-Yleissivistavan-koulutuksen-opetus-ja-oppimisymparistojen-digitalisointi-Kooste-sidosryhmien-nakemyksista.pdf
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Työpajassa ehdotettiin, että digitalisoinnin strategista ohjausta parannetaan
1. määrittelemällä yhdessä digitalisoinnin sisällölliset suuntaviivat ohjaamaan digilinjauksen toimeenpanoa sekä verkostoihin kohdistuvaa tiedon hallintaa 2. määrittelemällä nykyistä tarkemmin yleissivistävän koulutuksen digitalisointiosaamista koskeva kansallinen tavoitetila 3. laatimalla tiekartta, johon kootaan osaamiseen ja opettajankoulutukseen digitalisoinnin näkökulmasta kohdistuvaa tutkimusta.
Työpajassa todettiin, että strategisten kehittämistoimien lisäksi digitalisoinnin kokonaisohjauksen parantaminen edellyttää digitalisointia järjestävien ja ohjaavien rakenteiden vahvistamista sekä toimintamallien selkeyttämistä.
Työpajassa ehdotettiin, että
1. digilinjausta ja sen toimeenpanoa kehitetään tunnistamalla kaikki relevantit toimijat, osallistamalla heidät kehittämiseen sekä huolehtimalla kehittämisen joustavuudesta ja jatkuvuudesta 2. verkostojen toimintaa sovitetaan yhteen eri tasoilla ottamalla tarpeen mukaan käyttöön uudenlaisia rakenteita ja kehittämällä entisiä 3. kunnat määrittelevät rehtorien ja opettajien digitalisointiosaamiselle tavoitteellisen polun, joka kannustaa osaamisen kehittämiseen ja mahdollistaa sen, tukee jo käyttöönotettuja toimintamalleja (tutoropettajat, opettajankoulutusforum) sekä ottaa käyttöön uusia (esim. opettajien kehittämissuunnitelmat). [Jatkuu julkaisussa]
Keywords: digitalisation; education and training; general knowledge; general education; learning environment; teacher training; efficacy
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020