A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Rationalizing early childhood education and care in the local context : a case study of Finnish municipalities (2020)


Eerola, Petteri, Alasuutari, Maarit, Karila, Kirsti, Kuukka, Anu, Siippainen, Anna. (2020). Rationalizing early childhood education and care in the local context : a case study of Finnish municipalities. In K. Repo, M. Alasuutari, K. Karila, & J. Lammi-Taskula (Eds.), The Policies of Childcare and Early Childhood Education : Does Equal Access Matter? (pp. 152-171). Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781788117753.00015

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatEerola, Petteri; Alasuutari; Maarit; Karila, Kirsti; Kuukka, Anu; Siippainen, Anna

EmojulkaisuThe Policies of Childcare and Early Childhood Education : Does Equal Access Matter?

Emojulkaisun toimittajatRepo, Katja; Alasuutari, Maarit; Karila, Kirsti; Lammi-Taskula, Johanna

ISBN978-1-78811-774-6

eISBN978-1-78811-775-3

Julkaisuvuosi2020

Artikkelin sivunumerot152-171

Kirjan kokonaissivumäärä192

KustantajaEdward Elgar

KustannuspaikkaCheltenham

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.4337/9781788117753.00015

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67887


Tiivistelmä

In this chapter, we focus on local early childhood education and care (ECEC) policy discourses by scrutinizing the rationalities given for ECEC in ten Finnish municipalities. The empirical data comprise qualitative interviews with local politicians and ECEC administrators (n = 78) and the analysis applies a discourse analytic framework. As a result, we highlight three interpretative frames – local, economy and function – through which the organization and provision of ECEC is discussed. We conclude our analysis by constructing three local rationalities – investing in education in a diverse environment; a personal service conditioned by working life; and the best possible quality of ECEC with the resources available – for providing and organizing ECEC. Our analysis shows how these frames and rationalities are linked to global ideas on ECEC and how the different discourses appear in municipalities with different characteristics. We also demonstrate how the rationalities encompass divergent approaches on access to ECEC.


YSO-asiasanatlastenhoitovarhaiskasvatusorganisointiresurssitkunnatpoliittinen päätöksenteko


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 12:54