A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Rationalizing early childhood education and care in the local context : a case study of Finnish municipalities (2020)
Eerola, Petteri, Alasuutari, Maarit, Karila, Kirsti, Kuukka, Anu, Siippainen, Anna. (2020). Rationalizing early childhood education and care in the local context : a case study of Finnish municipalities. In K. Repo, M. Alasuutari, K. Karila, & J. Lammi-Taskula (Eds.), The Policies of Childcare and Early Childhood Education : Does Equal Access Matter? (pp. 152-171). Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781788117753.00015
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Eerola, Petteri; Alasuutari; Maarit; Karila, Kirsti; Kuukka, Anu; Siippainen, Anna
Emojulkaisu: The Policies of Childcare and Early Childhood Education : Does Equal Access Matter?
Emojulkaisun toimittajat: Repo, Katja; Alasuutari, Maarit; Karila, Kirsti; Lammi-Taskula, Johanna
ISBN: 978-1-78811-774-6
eISBN: 978-1-78811-775-3
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 152-171
Kirjan kokonaissivumäärä: 192
Kustantaja: Edward Elgar
Kustannuspaikka: Cheltenham
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4337/9781788117753.00015
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67887
Tiivistelmä
In this chapter, we focus on local early childhood education and care (ECEC) policy discourses by scrutinizing the rationalities given for ECEC in ten Finnish municipalities. The empirical data comprise qualitative interviews with local politicians and ECEC administrators (n = 78) and the analysis applies a discourse analytic framework. As a result, we highlight three interpretative frames – local, economy and function – through which the organization and provision of ECEC is discussed. We conclude our analysis by constructing three local rationalities – investing in education in a diverse environment; a personal service conditioned by working life; and the best possible quality of ECEC with the resources available – for providing and organizing ECEC. Our analysis shows how these frames and rationalities are linked to global ideas on ECEC and how the different discourses appear in municipalities with different characteristics. We also demonstrate how the rationalities encompass divergent approaches on access to ECEC.
YSO-asiasanat: lastenhoito; varhaiskasvatus; organisointi; resurssit; kunnat; poliittinen päätöksenteko
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Tasa-arvon kysymykset lasten päivähoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä
- Alasuutari, Maarit
- Suomen Akatemia
- TASA-ARVON KYSYMYKSET LASTEN PÄIVÄHOIDON, ESIOPETUKSEN JA HOIDON TUKIEN JÄRJESTELMÄSSÄ/II
- Alasuutari, Maarit
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: