A3 Book section, Chapters in research books
Ilmiölähtöinen oppiminen (2020)


Tarnanen, M., & Kostiainen, E. (2020). Ilmiölähtöinen oppiminen. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 7-19). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsTarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma

Parent publicationIlmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista

Parent publication editorsTarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma

ISBN978-951-39-7792-4

eISBN978-951-39-7793-1

Publication year2020

Pages range7-19

Number of pages in the book256

PublisherJyväskylän yliopisto

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68035


Abstract

Ilmiölähtöinen oppiminen on yksi pedagogisista lähestymistavoista oppimiseen. Se tarjoaa mahdollisuuden yhdistää oppijalähtöisyyden, tutkivan, yhteistoiminallisen ja oppiainerajat ylittävän oppimisen. Ilmiölähtöisessä oppimisessa kokemukset ja arkiajattelu ovat lähtökohta, josta käsin pyritään opiskeltavan ilmiön tutkimiseen ja oppimiseen eri oppiaineita ja tieteenaloja hyödyntäen. Ilmiön tulisikin olla tarpeeksi monipuolinen ja haasteellinen oppimisen näkökulmasta. Ilmiölähtöinen oppiminen voi parhaimmillaan harjaannuttaa ryhmätyötaitoja ja kollaboratiivista ongelmanratkaisua, kun ilmiöitä lähestytään tutkivan oppimisen keinoin pienryhmissä. Opettajan tehtävänä on puolestaan ohjata ja tukea ryhmäprosessien edistymistä. Ilmiölähtöisessä oppimisessa arviointi kohdistuu myös oppimisprosessiin ja arviointivastuu on jaettua, koska tavoitteiden saavuttamista ja ilmiötyöskentelyn antia tarkastellaan myös itse- ja vertaisarvioinnin avulla.


Keywordslearningteaching and instructionphenomenainvestigative learningcurriculum subjectsphenomenon-based learningmultidisciplinary research

Free keywordsilmiölähtöinen oppiminen; oppiainerajat ylittävä oppiminen


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating0


Last updated on 2024-22-04 at 10:28