A3 Book section, Chapters in research books
Ilmiölähtöinen opetussuunnitelma : opettajuutta, oppimista ja toimintakulttuuria uudistamassa (2020)


Kostiainen, E., & Tarnanen, M. (2020). Ilmiölähtöinen opetussuunnitelma : opettajuutta, oppimista ja toimintakulttuuria uudistamassa. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 43-63). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKostiainen, Emma; Tarnanen, Mirja

Parent publicationIlmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista

Parent publication editorsTarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma

ISBN978-951-39-7792-4

eISBN978-951-39-7793-1

Publication year2020

Pages range43-63

Number of pages in the book256

PublisherJyväskylän yliopisto

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68029


Abstract

Opetussuunnitelmaa pidetään koulutuksen näkökulmasta keskeisenä dokumenttina, koska se on sekä koulutuspoliittisen että tavoitteineen ja sisältöineen opetuksen ohjauksen väline. Tarkastelemme tässä artikkelissa muutostilannetta opettajankoulutuksessa, jossa ilmiölähtöisen opetussuunnitelman kehittämistyössä tavoitteena on ollut samanaikaisesti kiinnittää huomiota sekä opetuksen ja oppimisen sisältöjen että toimintakulttuurin muuttamiseen. Tavoitteenamme on selvittää, miten ilmiölähtöisyys ymmärretään ja miten muutos koetaan. Tutkimuksemme keskeinen aineisto koostuu lomakekyselyn avovastauksista, joihin vastasi 97 opiskelijaa ja 21 opettajankouluttajaa. Tulosten mukaan ilmiölähtöisyys ja kehittämistyö tuovat mukanaan oppijalähtöisyyttä, yhteisöllisyyttä ja moninäkökulmaisuutta mutta myös epävarmuutta ja jäsentymättömyyden kokemuksia. Keskeistä onkin, miten muutosta voitaisiin tukea ja vaiheistaa siten, että se ei kuormita liikaa ja että kehittämiseen ja kehittymiseen tarvittavaa aikaa osataan arvioida tarkoituksenmukaisesti.


Keywordslearningteaching and instructionphenomenacurriculaoperational cultureteacher trainingphenomenon-based learning

Free keywordsilmiölähtöinen oppiminen


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating0


Last updated on 2024-22-04 at 10:28