A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Ilmiölähtöinen opetussuunnitelma – opettajuutta, oppimista ja toimintakulttuuria uudistamassa (2020)
Kostiainen, E., & Tarnanen, M. (2020). Ilmiölähtöinen opetussuunnitelma – opettajuutta, oppimista ja toimintakulttuuria uudistamassa. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 43-63). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kostiainen, Emma; Tarnanen, Mirja
Emojulkaisu: Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Emojulkaisun toimittajat: Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma
ISBN: 978-951-39-7792-4
eISBN: 978-951-39-7793-1
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 43-63
Kirjan kokonaissivumäärä: 256
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68029
Tiivistelmä
Opetussuunnitelmaa pidetään koulutuksen näkökulmasta keskeisenä dokumenttina, koska se on sekä koulutuspoliittisen että tavoitteineen ja sisältöineen opetuksen ohjauksen väline. Tarkastelemme tässä artikkelissa muutostilannetta opettajankoulutuksessa, jossa ilmiölähtöisen opetussuunnitelman kehittämistyössä tavoitteena on ollut samanaikaisesti kiinnittää huomiota sekä opetuksen ja oppimisen sisältöjen että toimintakulttuurin muuttamiseen. Tavoitteenamme on selvittää, miten ilmiölähtöisyys ymmärretään ja miten muutos koetaan. Tutkimuksemme keskeinen aineisto koostuu lomakekyselyn avovastauksista, joihin vastasi 97 opiskelijaa ja 21 opettajankouluttajaa. Tulosten mukaan ilmiölähtöisyys ja kehittämistyö tuovat mukanaan oppijalähtöisyyttä, yhteisöllisyyttä ja moninäkökulmaisuutta mutta myös epävarmuutta ja jäsentymättömyyden kokemuksia. Keskeistä onkin, miten muutosta voitaisiin tukea ja vaiheistaa siten, että se ei kuormita liikaa ja että kehittämiseen ja kehittymiseen tarvittavaa aikaa osataan arvioida tarkoituksenmukaisesti.
YSO-asiasanat: oppiminen; opetus; ilmiöt; opetussuunnitelmat; toimintakulttuuri; opettajankoulutus
Vapaat asiasanat: ilmiölähtöinen oppiminen
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 0
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: