A3 Book section, Chapters in research books
Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista (2020)
Lindell, A., Kähkönen, A.-L., Lehtinen, A., Lokka, A., & Ratinen, I. (2020). Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 161-180). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lindell, Anssi; Kähkönen, Anna-Leena; Lehtinen, Antti; Lokka, Antti; Ratinen, Ilkka
Parent publication: Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Parent publication editors: Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma
ISBN: 978-951-39-7792-4
eISBN: 978-951-39-7793-1
Publication year: 2020
Pages range: 161-180
Number of pages in the book: 256
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68031
Abstract
Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä artikkelissa paneudumme opettajaopiskelijoiden ilmiölähtöiseen opettamiseen liittyviin uskomuksiin ja niiden vaikutukseen aikomukseen opettaa ilmiölähtöisesti. Kontekstina on Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella toimiva Checkpoint Leonardo -hanke. Aineisto kerättiin suunnitellun käyttäytymisen teoriaan pohjautuvalla kyselyllä (n = 14) ilmiölähtöiseen oppimiseen ja opettamiseen liittyvistä opiskelijoiden asenteista, säännöistä ja normeista sekä kontrolleista. Vastausten perusteella haastateltiin kolmea opiskelijaa. Opettajaopiskelijoilla oli pääsääntöisesti myönteinen asenne ilmiölähtöistä opettamista kohtaan, joukossa oli kuitenkin hajontaa. Tukea he toivoivat saavansa yhteisopettajuudesta ja koulun toimintakulttuurista. Artikkelissa esitellään myös ilmiölähtöistä opettamista pohtivia kysymyksiä eri viiteryhmille.
Keywords: learning; teaching and instruction; phenomena; beliefs; attitudes; teacher training; students; natural sciences; fine arts
Contributing organizations
Related projects
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 0
Parent publication with JYU authors: