A3 Book section, Chapters in research books
Kohti ilmiölähtöistä matematiikan oppimista : matemaattista ongelmanratkaisua taiteeseen yhdistäen (2020)
Hähkiöniemi, M., Kauppinen, M., & Tarnanen, M. (2020). Kohti ilmiölähtöistä matematiikan oppimista : matemaattista ongelmanratkaisua taiteeseen yhdistäen. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 212-233). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Hähkiöniemi, Markus; Kauppinen, Merja; Tarnanen, Mirja
Parent publication: Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Parent publication editors: Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma
ISBN: 978-951-39-7792-4
eISBN: 978-951-39-7793-1
Publication year: 2020
Pages range: 212-233
Number of pages in the book: 256
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68060
Abstract
Ilmiölähtöistä matematiikan oppimista tuetaan ja edistetään sellaisten ongelmanratkaisutehtävien avulla, joissa oppilaat saavat itse suunnitella ratkaisuaan ja tehdä sitä koskevia valintoja. Matemaattista ongelmanratkaisua voidaan tukea eri tavoin, kuten taiteen avulla. Pohdimme tässä artikkelissa ilmiölähtöistä matematiikan oppimista yleisesti sekä erityisesti pohjautuen toteuttamaamme matematiikan pedagogiikan opintojaksoon. Matematiikan pedagogiikan opintojaksolla luokanopettajaopiskelijat perehtyivät itse matemaattiseen ongelmanratkaisuun taiteen viitekehyksessä sekä suunnittelivat ja toteuttivat oppimaansa hyödyntäen kokeilutunnin perusopetuksessa.
Keywords: teaching and instruction; learning; mathematics; problem solving; phenomena; art; phenomenon-based learning
Free keywords: ilmiölähtöinen oppiminen; tesselaatiot; oppijalähtöisyys
Contributing organizations
Related projects
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 0
Parent publication with JYU authors: