A3 Book section, Chapters in research books
Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina (2020)


Kauppinen, M., Aarto-Pesonen, L., & Kostiainen, E. (2020). Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 100-122). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKauppinen, Merja; Aarto-Pesonen, Leena; Kostiainen, Emma

Parent publicationIlmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista

Parent publication editorsTarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma

ISBN978-951-39-7792-4

eISBN978-951-39-7793-1

Publication year2020

Pages range100-122

Number of pages in the book256

PublisherJyväskylän yliopisto

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7793-1

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68066


Abstract

Ilmiölähtöinen oppiminen on sisältöihin keskittyvän, oppiainejakoisen opetuskulttuurin murtamista siten, että uudistetaan ainejakoiseen pedagogiikkaan liittyviä oppimisen käytänteitä. Ilmiölähtöinen opetus murtaa totuttuja oppiaineiden sisältöjä, peräänkuuluttaa välineitä ja tapoja oman oppimisen ohjaukseen sekä laajentaa oppimiskäsitystä kognitiivisista tavoitteista emotionaalisiin ja vuorovaikutuksen juonteisiin. Opettajaopiskelijat sosiaalistuvat ilmiölähtöiseen oppimiseen poisoppimalla oppiaineiden rajaamista tavoitteista ja sisällöistä. He sekä opiskelevat itse ilmiölähtöisesti että suunnittelevat ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia yhdessä ja yhteisopettavat niitä harjoitteluluokissa. Tällöin oppimisen kohteet hahmottuvat laaja-alaisiksi ja perustuvat yleisille oppimaan oppimisen ja oman toiminnan säätelyn taidoille. Opitun jäsentäminen reflektion avulla sekä siihen liittyvä asenne- ja tunnetyö ovat ilmiölähtöisessä oppimisessa keskeisiä.


Keywordsteachersprofessional skillsprofessional developmentteacher trainingteacherhoodco-teachingchangephenomenon-based learning

Free keywordsilmiölähtöinen oppiminen


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2020

JUFO rating0


Last updated on 2024-12-10 at 06:00