A3 Book section, Chapters in research books
Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa (2020)
Lestinen, L., & Valleala, U. M. (2020). Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa. In M. Tarnanen, & E. Kostiainen (Eds.), Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista (pp. 141-160). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lestinen, Leena; Valleala, Ulla Maija
Parent publication: Ilmiömäistä! : ilmiölähtöinen lähestymistapa uudistamassa opettajuutta ja oppimista
Parent publication editors: Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma
ISBN: 978-951-39-7792-4
eISBN: 978-951-39-7793-1
Publication year: 2020
Pages range: 141-160
Number of pages in the book: 256
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003032256
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68065
Abstract
Artikkeli käsittelee pedagogista kokeilua ja kehittämistä luokanopettajakoulutuksessa. Ilmiölähtöistä oppimista tarkastellaan opiskelijoiden toimijuuden kehittymisenä työelämään kiinnittyvässä oppimisympäristössä. Tarkastelun keskiössä on se, miten opiskelijat hyödyntävät sosiaalisia voimavaroja vertaissuhteissa, suhteissa opettajankouluttajiin ja luokanopettajiin kouluyhteistyössä. Pedagogisena kehyksenä on toimintatutkimus, johon oli kytketty opiskelijoiden opintoja lukuvuoden ajalta. Opiskelijoiden pienryhmien teemahaastattelut ja yksilölliset pohdintakirjoitukset osoittivat, että opiskelijat pääosin kokivat mielekkäänä vapautta antavan ja vastuuttavan opiskelun oppilaiden osallisuutta alakouluissa kehittävässä hankkeessaan. Tasavertaisuus ja vastavuoroisuus rakensivat relationaalista toimijuutta sosiaalisissa suhteissa. Valtasuhteiden käsittely on tärkeää toimijuutta vahvistavissa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Keywords: teacher training; teaching experiments; integrated teaching; human agency; students
Contributing organizations
Related projects
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 0
Parent publication with JYU authors: