A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Computer game as a pragmatic concept : ideas, meanings, and culture (2020)
Karhulahti, V.-M. (2020). Computer game as a pragmatic concept : ideas, meanings, and culture. Media, Culture and Society, 42(3), 471-480. https://doi.org/10.1177/0163443720907010
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Karhulahti, Veli-Matti
Lehti tai sarja: Media, Culture and Society
ISSN: 0163-4437
eISSN: 1460-3675
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 42
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 471-480
Kustantaja: Sage Publications
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/0163443720907010
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68268
Tiivistelmä
This article discusses the ‘computer game’ as a pragmatic concept. A dual nature of the computer game as both a pragmatic idea and a pragmatic meaning is introduced. Practical meanings of the computer game correspond with the concrete effects that engaging with computer games produces in an individual. Practical ideas of the computer game correspond with the subjectively constituted conceptual families concerning the computer game’s assumed practical meaning. Individual computer games can be considered flat or round depending on the range of their practical meanings. Thus, the article contributes to the study of cultural objects by offering a framework for examining the evolution and existence of such objects as cross-cultural practical entities – less in terms of communication, media, and materiality, and more in terms of concrete actions and events that individuals across societies commence and conceptualize.
YSO-asiasanat: tietokonepelit; verkkopelit; videopelit; digitaaliset pelit; merkitykset (semantiikka); määritelmät; kulttuuri; kulttuurienvälisyys; pelikulttuuri; pragmatismi
Vapaat asiasanat: cross-cultural concepts; definitions; games; meaning; philosophy; social pragmatism
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö
- Koskimaa, Raine
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2