A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Finnish Secondary Students’ Mental Models of Magnetism (2020)
Kähkönen, A.-L., Sederberg, D., Viiri, J., Lindell, A., & Bryan, L. (2020). Finnish Secondary Students’ Mental Models of Magnetism. NorDiNa, 16(1), 101-120. https://doi.org/10.5617/nordina.5566
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kähkönen, Anna-Leena; Sederberg, David; Viiri, Jouni; Lindell, Anssi; Bryan, Lynn
Lehti tai sarja: NorDiNa
ISSN: 1504-4556
eISSN: 1894-1257
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 16
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 101-120
Kustantaja: Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Julkaisumaa: Norja
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.5617/nordina.5566
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68243
Tiivistelmä
We examined Finnish lower secondary students’ mental models of magnetism through their drawings, written explanations and interviews. Secondary students in Finland (N=12) engaged in six lessons designed specifically to target three key concepts in understanding magnetism: structure and organization (magnetic domains), magnetic fields and magnetic interactions. We describe how, with a finite number of key concepts introduced, students reflected upon and revised their mental models of magnetism and magnetic interactions towards more sophisticated and normative scientific views. We found two new categories of students’ models: the pole model and pole/field model. The critical moments in evolving the models happened during the investigations regarding understanding magnetic fields and magnetic internal structure. This article gives an example for teachers and researchers of how to follow students’ development of mental models in science.
YSO-asiasanat: yläkoululaiset; tieteellinen ajattelu; käsitykset; mielikuvat; fysikaaliset ilmiöt; magnetismi
Vapaat asiasanat: lower secondary students; mental models of magnetism
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1