A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Finnish Secondary Students’ Mental Models of Magnetism (2020)


Kähkönen, A.-L., Sederberg, D., Viiri, J., Lindell, A., & Bryan, L. (2020). Finnish Secondary Students’ Mental Models of Magnetism. NorDiNa, 16(1), 101-120. https://doi.org/10.5617/nordina.5566


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKähkönen, Anna-Leena; Sederberg, David; Viiri, Jouni; Lindell, Anssi; Bryan, Lynn

Lehti tai sarjaNorDiNa

ISSN1504-4556

eISSN1894-1257

Julkaisuvuosi2020

Volyymi16

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot101-120

KustantajaNasjonalt senter for naturfag i opplæringen

JulkaisumaaNorja

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.5617/nordina.5566

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68243


Tiivistelmä

We examined Finnish lower secondary students’ mental models of magnetism through their drawings, written explanations and interviews. Secondary students in Finland (N=12) engaged in six lessons designed specifically to target three key concepts in understanding magnetism: structure and organization (magnetic domains), magnetic fields and magnetic interactions. We describe how, with a finite number of key concepts introduced, students reflected upon and revised their mental models of magnetism and magnetic interactions towards more sophisticated and normative scientific views. We found two new categories of students’ models: the pole model and pole/field model. The critical moments in evolving the models happened during the investigations regarding understanding magnetic fields and magnetic internal structure. This article gives an example for teachers and researchers of how to follow students’ development of mental models in science.


YSO-asiasanatyläkoululaisettieteellinen ajattelukäsityksetmielikuvatfysikaaliset ilmiötmagnetismi

Vapaat asiasanatlower secondary students; mental models of magnetism


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 11:10