A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Screening for Slow Reading Acquisition in Norway and Finland : a Quest for Context Specific Predictors (2021)
Solheim, O. J., Torppa, M., Uppstad, P. H., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Screening for Slow Reading Acquisition in Norway and Finland : a Quest for Context Specific Predictors. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(4), 584-600. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1739130
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Solheim, Oddny Judith; Torppa, Minna; Uppstad, Per Henning; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 65
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 584-600
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1739130
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68235
Tiivistelmä
Early identification of children at risk of developing reading difficulties is crucial for effective interventions. While orthographies and educational contexts differ, predictors included in early at-risk screening tend to remain rather homogeneous across countries. In this study, we compared longitudinal prediction patterns of being among the 20 percent lowest performing in reading fluency by the end of Grade 1 in Norway (N = 918) and Finland (N =378). The two countries differ in orthographic consistency (semi-transparent versus transparent), age at school entry and pre-primary education. Letter knowledge, phoneme isolation and rapid automatized naming (RAN) were unique predictors in the Norwegian sample. Predictors in the Finnish sample were gender, phoneme blending, RAN, and reading status. The predictive model identified significantly more Finnish than Norwegian poor readers (46.2% versus 27.9%). The results suggest national screening instruments that are sensitive to educational context and orthography.
YSO-asiasanat: kielen oppiminen; oppimisvaikeudet; lukihäiriöt; ennusteet; vertaileva tutkimus; oikeinkirjoitus
Vapaat asiasanat: reading difficulties; prediction; at-risk students; cross-linguistic comparison
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Two teachers in the class: Increasing the Opportunities to Differentiate Literacy instruction
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Norges forskningsråd
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2