D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Mediatyöntekijöiden kokemuksia työstä digitaalisessa toimintaympäristössä : Media Work 2030 -kyselyn alustavat tulokset (2020)
Rantanen, J., Koivula, M., Hiltunen, P., Niemi, L., Saari, T., Tammelin, M., Parviainen, T., & Villi, M. (2020). Mediatyöntekijöiden kokemuksia työstä digitaalisessa toimintaympäristössä : Media Work 2030 -kyselyn alustavat tulokset. Tampereen yliopisto. Työelämän tutkimuskeskuksen työraportteja / Working Papers, 109/2020. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1549-8
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rantanen, Johanna; Koivula, Minna; Hiltunen, Pihla; Niemi, Liisa; Saari, Tiina; Tammelin, Mia; Parviainen, Tiina; Villi, Mikko
eISBN: 978-952-03-1549-8
Lehti tai sarja: Työelämän tutkimuskeskuksen työraportteja / Working Papers
eISSN: 2489-8902
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 109/2020
Kirjan kokonaissivumäärä: 43
Kustantaja: Tampereen yliopisto
Kustannuspaikka: Tampere
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1549-8
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä raportissa kuvataan yhteistyössä Journalistiliiton kanssa kerätyn sähköisen kyselyn toteutus ja aineistosta tehdyt alustavat havainnot. Raportissa kerrotaan, jos aineiston sisällä on vastaajaryhmien välisiä eroja henkilökohtaisten ominaisuuksien (sukupuoli, media-alan työkokemus) ja työhön liittyvien piirteiden (työtilanne, media-alan sektori, työorganisaation koko) pohjalta. Kutsun kyselyyn lokakuussa 2019 saivat Journalistiliiton työelämässä olevat 13 652 jäsentä. Heistä kyselyn aukaisi 43 %, joista 17 % vastasi kyselyyn. Aineiston kokonaisvastaajamäärä on 1004 henkilöä. Vastaajien keski-ikä on 48 vuotta, heistä naisia on 68 % ja heillä on media-alan työkokemusta keskimäärin 22 vuotta. Valtaosa (79 %) oli palkansaajia kyselyn aikana ja 16 % oli yrittäjiä, ammatinharjoittajia tai freelancereita. Yleisin tehtävänimike aineistossa on toimittaja (47 %). Media-alan sektoreittain tarkasteltuna vastaajat jakautuvat seuraavasti: lehdet ja verkkomedia 52 %, radio, televisio ja verkkomedia 24%, viestintä 6 %, kustannusala 4 % ja muu journalistinen media 14 %. Yli puolet vastaajista työskentelee vähintään 100 henkilöä työllistävissä organisaatioissa ja keskimääräinen viikkotyötuntiaika on 38. Osa-aikatyötä tekee vastaajista 1,5 %.
Kyselyssä oli viisi pääteemaa: 1) media-alan työ ja sen muutokset, 2) digitalisaatio media-alan työssä, 3) kokemukset omasta työstä, 4) työhyvinvointi ja 5) yksilölliset ominaisuudet ja työ. Vastaajien mukaan media-alan työ on muuttunut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana (88 % kokee näin) ja se vaatii nykyään erilaista osaamista kuin ennen (77 % vastaajista). Neljä tärkeintä osaamisaluetta media-alan työssä vastaajien kertomana ovat: 1) innovatiivisuus, uuden oppiminen, luovuus, 2) journalistinen, ammatillinen ja substanssiosaaminen, 3) monimediaisuus, monialainen ja monivälineellinen osaaminen ja 4) nopeus ja tehokkuus. Vastaajista 65 % kokee omien taitojensa vastaavan vähintään hyvin nykyisen media-alan työn vaatimaa osaamista ja 66 % on vähintään tyytyväisiä tämän hetken työnsä laatuun ja tuloksiin. Osaamisvaatimuksiin liittyvät tunnereaktiot ovat keskimäärin enemmän myönteisiä (esim. levollisuus, optimismi) kuin kielteisiä (esim. huolestuneisuus, synkkyys). Työn yleistä intensiivistymistä (mm. kiristynyt työtahti ja lisääntyneet tehokkuusvaatimukset) vastaajat koko joukkona kokevat kuitenkin melko paljon. [Jatkuu; ks. raportti]
YSO-asiasanat: media-ala; digitalisaatio; toimintaympäristö; muutos; työntekijät; työhyvinvointi; hyvinvointi
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Media Work 2030: An interdisciplinary approach to media work in the age of digital disruption. Apuraha
- Villi, Mikko
- Helsingin Sanomain Säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020