A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Incidentality on a continuum : A comparative conceptualization of incidental news consumption (2020)
Mitchelstein, E., Boczkowski, P. J., Tenenboim-Weinblatt, K., Hayashi, K., Villi, M., & Kligler-Vilenchik, N. (2020). Incidentality on a continuum : A comparative conceptualization of incidental news consumption. Journalism, 21(8), 1136-1153. https://doi.org/10.1177/1464884920915355
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mitchelstein, Eugenia; Boczkowski, Pablo J.; Tenenboim-Weinblatt, Keren; Hayashi, Kaori; Villi, Mikko; Kligler-Vilenchik, Neta
Lehti tai sarja: Journalism
ISSN: 1464-8849
eISSN: 1741-3001
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 21
Lehden numero: 8
Artikkelin sivunumerot: 1136-1153
Kustantaja: Sage Publications
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/1464884920915355
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68809
Tiivistelmä
This article seeks to contribute to theorizing the dynamics of incidental news consumption. Through an analysis of 200 semi-structured interviews with people in Argentina, Finland, Israel, Japan, and the United States, we show that intentionality in news consumption can be viewed on a continuum, which goes from deliberately setting apart time to access the news on specific outlets to skimming through unsought-for news on social and broadcast media, with intermediate practices such as respondents setting up an environment where they are more or less likely to encounter news. Drawing on structuration theory, this article conceptualizes incidental news in the context of the wider media environment and across multiple levels of analysis and explores how individual agency and social structure interact to shape information acquisition practices.
YSO-asiasanat: mediankäyttö; uutiset; verkkojournalismi; sosiaalinen media
Vapaat asiasanat: audience studies; broadcast news; incidental news consumption; online journalism; social media; transnational media studies
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Incidental Media Consumption
A comparative study of how consumers access media content in social media- Villi, Mikko
- Helsingin Sanomain Säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2020
JUFO-taso: 3