A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Incidentality on a continuum : A comparative conceptualization of incidental news consumption (2020)


Mitchelstein, E., Boczkowski, P. J., Tenenboim-Weinblatt, K., Hayashi, K., Villi, M., & Kligler-Vilenchik, N. (2020). Incidentality on a continuum : A comparative conceptualization of incidental news consumption. Journalism, 21(8), 1136-1153. https://doi.org/10.1177/1464884920915355


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mitchelstein, Eugenia; Boczkowski, Pablo J.; Tenenboim-Weinblatt, Keren; Hayashi, Kaori; Villi, Mikko; Kligler-Vilenchik, Neta

Lehti tai sarja: Journalism

ISSN: 1464-8849

eISSN: 1741-3001

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 21

Lehden numero: 8

Artikkelin sivunumerot: 1136-1153

Kustantaja: Sage Publications

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1177/1464884920915355

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68809


Tiivistelmä

This article seeks to contribute to theorizing the dynamics of incidental news consumption. Through an analysis of 200 semi-structured interviews with people in Argentina, Finland, Israel, Japan, and the United States, we show that intentionality in news consumption can be viewed on a continuum, which goes from deliberately setting apart time to access the news on specific outlets to skimming through unsought-for news on social and broadcast media, with intermediate practices such as respondents setting up an environment where they are more or less likely to encounter news. Drawing on structuration theory, this article conceptualizes incidental news in the context of the wider media environment and across multiple levels of analysis and explores how individual agency and social structure interact to shape information acquisition practices.


YSO-asiasanat: mediankäyttö; uutiset; verkkojournalismi; sosiaalinen media

Vapaat asiasanat: audience studies; broadcast news; incidental news consumption; online journalism; social media; transnational media studies


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:20