A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies (2022)
Ruotsalainen, J., Soodla, P., Räikkönen, E., Poikkeus, A.-M., Kikas, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 92-109. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1742093
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruotsalainen, Jenni; Soodla, Piret; Räikkönen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Kikas, Eve; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Compare: A Journal of Comparative and International Education
ISSN: 0305-7925
eISSN: 1469-3623
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 52
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 92-109
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1742093
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68886
Tiivistelmä
The aim of the study was to analyse literacy instruction activities and their associations with the reading performance of first graders in Estonia and Finland, two countries that share similar orthographies and educational systems but differ in the onset of formal reading instruction. The contents of 33 Literacy lessons in first grade spring were analysed and students’ (NEST = 415, NFIN = 154) reading performance was assessed in first grade autumn and spring. The results showed that there were more similarities than differences between the countries in literacy instruction activities, but some country-specific interaction effects were found between students’ reading performance and contents of the instruction. Especially the slopes of reading performance development among Finnish beginning readers differed from the other readers in both countries with respect to the content of literacy instruction. The results highlight the importance of responsiveness to students’ needs in early school years literacy instruction.
YSO-asiasanat: lukeminen; alkuopetus; opetusmenetelmät; lukutaito; sujuvuus
Vapaat asiasanat: reading fluency; reading comprehension; literacy instruction; first grade; transparent orthography
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1