A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Uhriutumisen kulttuuri ja kansallismielinen rock-musiikki (2020)


Laine-Frigren, T. (2020). Uhriutumisen kulttuuri ja kansallismielinen rock-musiikki. Kosmopolis, 50(1), 25-43. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-017367215


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLaine-Frigren, Tuomas

Lehti tai sarjaKosmopolis

ISSN1236-1372

Julkaisuvuosi2020

Volyymi50

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot25-43

KustantajaSuomen rauhantutkimusyhdistys ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-017367215

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72559


Tiivistelmä

Artikkeli tarkastelee populaarimusiikin roolia historiaan viittaavien kollektiivisten traumojen, uhriasemien ja antagonististen kuvastojen tuottajana. Itäisessä Keski-Euroopassa suosittua ’kansallismielistä rock-musiikkia’ esimerkkinään käyttäen se tutkii sitä, miten populaarimusiikki sekä siihen liittyvät diskurssit ja sosiaalisen kanssakäymisen muodot tuottavat, kierrättävät ja lujittavat kansakuntakeskeisiin uhriasemiin ja traumoihin perustuvia historian tulkintoja ja näin siirtävät niitä osaksi historiakulttuuria. Empiirinen analyysi perustuu unkarinkielisen rock-lyriikan lähilukuun, Budapestissa kesällä 2018 esitetyn Trianon-rockmusikaalin tulkintaan sekä nationalististen musiikkitoimijoiden julkisiin lausuntoihin ja omaelämäkerrallisiin kirjoituksiin. Artikkelin tematiikka kytkeytyy äärioikeistolaisten poliittisten liikkeiden normalisoitumisen tutkimukseen, mutta myös keskusteluun siitä, miten historiaa itäisen Keski-Euroopan postsosialistisissa maissa käytetään ja miten historia on kulttuurisesti läsnä. Tekijä esittää alustavan hypoteesin laajemmalle tutkimusasetelmalle, jossa populaarimusiikin ja nationalistisen identifikaation suhdetta tarkastellaan tunteiden kautta. Tekijä esittää myös, että kansallismielisen rockin suosiota on mielekästä tarkastella osana laajempaa eurooppalaista muistin politiikkaa, kenties eräänlaisena antagonistisena vastamuistina.


YSO-asiasanatpopulaarimusiikkirocklyriikkanationalismiuhriutuminenhistoriakulttuurilähiluku

Vapaat asiasanatUnkari


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 10:47