A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Symptoms of psychological ill-being and school dropout intentions among upper secondary education students : a person-centered approach (2020)
Parviainen, M., Aunola, K., Torppa, M., Poikkeus, A.-M., & Vasalampi, K. (2020). Symptoms of psychological ill-being and school dropout intentions among upper secondary education students : a person-centered approach. Learning and Individual Differences, 80, Article 101853. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101853
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Parviainen, Milja; Aunola, Kaisa; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Vasalampi, Kati
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 80
Artikkelinumero: 101853
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101853
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68858
Tiivistelmä
A person-centered approach was used to identify the profiles of symptoms of psychological ill-being among Finnish upper secondary education students (N = 2889); to examine whether gender and educational track (i.e., academic or vocational) are associated with these profiles; and to investigate the role of profiles in school dropout intentions. Using latent profile analysis, one asymptomatic profile (normative, 79.2%) and three symptomatic profiles (internalizing symptoms, 9.1%; externalizing symptoms, 9.1%; and comorbid symptoms, 2.6%) were identified. Boys in the vocational track were overrepresented in the externalizing-symptoms profile, whereas girls in both tracks were overrepresented in the internalizing-symptoms profile. Students in the three symptomatic profiles showed higher dropout intentions than those in the normative profile. Altogether, this study indicated that up to every fifth student experiences symptoms of psychological ill-being, and those exhibiting these symptoms might be at greater risk of dropping out of school than their peers.
YSO-asiasanat: henkinen pahoinvointi; koulut; lukio; lukiolaiset; nuoret; koulupudokkaat; opintojen keskeyttäminen
Vapaat asiasanat: symptoms of psychological ill-being; school dropout intentions; upper secondary education; person-centered approach
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2