D4 Published development or research report or study
Suomen tekoälytuettu digitaalinen SOTE- ja koulujärjestelmä 2025 (2020)


Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka (2020). Suomen tekoälytuettu digitaalinen SOTE- ja koulujärjestelmä 2025. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja, 84/2020. Jyväskylä: University of Jyväskylä. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8173-0


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka

eISBN: 978-951-39-8173-0

Journal or series: Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja

ISSN: 2323-4997

eISSN: 2323-5004

Publication year: 2020

Number in series: 84/2020

Number of pages in the book: 104

Publisher: University of Jyväskylä

Place of Publication: Jyväskylä

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8173-0

Open Access: Publication published in an open access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68925


Abstract

Koulut ovat siirtyneet etäopetukseen lähikuukausien ajaksi sekä Suomessa että ympäri maailmaa. UNESCO:n seurannan mukaan perusasteen, toisen asteen ja korkea-asteen koulutus on 23.4. päivitetyn tiedon mukaan pysäytetty joko kokonaan tai osittain 191 maassa. COVID-19 virus vaikeuttaa yli 1,6 miljardin nuoren opiskelua. Jo ennen virusepidemiaa 260 miljoonaa lasta globaalisti oli ilman koulutusta. Kriisin odotetaan syventävän globaalia oppimiskriisiä.

Kiinnostus Suomen digitaalisia koulutusratkaisuja kohtaan on globaali. Meneillään olevasta etäopetusperiodista pitää kerätä hyvät ja huonot kokemukset. Niiden pohjalta Suomen tulee rakentaa kaikkia koulutusasteita koskeva kansallinen digitaalinen koulutus- ja oppimisjärjestelmä. Kansallinen maailmalaajuisesti kehityksen kärkeä edustava digitalisoitu sosiaali- ja terveystietojärjestelmä Kanta tietoarkistoineen on hyvä esimerkki myös kansalliselle koulutusalan ratkaisulle.

Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) sekä Opetushallituksen (OPH) johdolla voitaisiin digitaalinen koulutus- ja oppimisjärjestelmä rakentaa samaan tapaan kuten STM on rakentanut kansallisen SOTE-järjestelmän Kanta terveystietokantoineen. Kansallisen järjestelmän keskeisenä ytimenä olisi Kanta-järjestelmää vastaava oppilastietojärjestelmä ja digitaalinen sisältöalusta oppimateriaalikeskuksineen, jossa perinteisten sisällön tuottajien ja kirjakustantajien lisäksi yliopistoilla, oppimisratkaisuja tarjoavilla yrityksillä, Ylellä ja lehtikustantamoilla voisi olla keskeinen rooli.

Kirjakulut peruskoulussa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa ovat vajaa 200 miljoonaa euroa vuodessa. Tästä sisällöntuottajien osuus on alle 20 %. Keskitetyssä oppimateriaalituotannossa sisällön tuottamiseen tulee panostaa enemmän, koska perinteiset kirjojen kustannus-, painamis- ja jakelukulut jäisivät pois. Mediatalojen mukaantulo osaksi toisi tiedon reaaliaikaisuuden osaksi koululaitosta. Kirjakulut ovat 10 vuodessa noin 2 miljardia euroa. Digitaalisen järjestelmän rakentamiskuluissa tulee huomioida merkittävä säästö, joka saadaan kirjakuluissa (vähintään 1 miljardi euroa 10 vuodessa) ja lisäksi tehostunut koulutustoiminta. [Jatkuu julkaisussa]


Keywords: educational systems; artificial intelligence; virtual learning environments; online learning; teaching and instruction; distance teaching; social affairs and health administration

Free keywords: SOTE-IT; MIKAEL; AGRICOLA


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2020


Last updated on 2020-09-07 at 23:12