D1 Article in a trade journal
Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa (2020)


Kääntä, Leila: Kangasvieri, Tea; Ranta-Ylitalo, Liisa (2020). Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Kääntä, Leila: Kangasvieri, Tea; Ranta-Ylitalo, Liisa

Journal or series: Kieli, koulutus ja yhteiskunta

eISSN: 1799-0181

Publication year: 2020

Volume: 11

Issue number: 3

Publisher: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto

Place of Publication: Jyväskylä

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa

Open Access: Publication published in an open access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68983


Abstract

Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI) on kielikasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on kartoittaa, kerätä, kehittää ja jakaa eteenpäin kielikasvatuksen toimivia käytänteitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Käytänteiden kerääminen aloitettiin keväällä 2019 havainnoimalla eri puolilla Suomea varhaiskasvatusta ja perusopetuksen oppitunteja, joissa on eri tavoin läsnä kielitietoinen pedagogiikka ja monikielisyys. Varhaiskasvattajia ja opettajia on myös haastateltu kielikasvatukseen liittyvistä näkemyksistä. Tässä artikkelissa esittelemme hankkeen tuloksia keskittyen yläkoulun kielten opetukseen.


Keywords: language education; multilingualism; pedagogy; interviews; observation

Free keywords: kielitietoisuus; pedagogiset käytänteet


Contributing organizations


Related projects

Language pedagogy developmental project: An innovative language pedagogy map and compass
Moate, Josephine
Ministry of Education and Culture
01/08/2018-31/08/2021


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2020


Last updated on 2020-18-08 at 13:48