D1 Article in a trade journal
Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa (2020)
Kääntä, L. K., & Ranta-Ylitalo, L. (2020). Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kääntä, Leila: Kangasvieri, Tea; Ranta-Ylitalo, Liisa
Journal or series: Kieli, koulutus ja yhteiskunta
eISSN: 1799-0181
Publication year: 2020
Volume: 11
Issue number: 3
Publisher: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68983
Abstract
Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI) on kielikasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on kartoittaa, kerätä, kehittää ja jakaa eteenpäin kielikasvatuksen toimivia käytänteitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Käytänteiden kerääminen aloitettiin keväällä 2019 havainnoimalla eri puolilla Suomea varhaiskasvatusta ja perusopetuksen oppitunteja, joissa on eri tavoin läsnä kielitietoinen pedagogiikka ja monikielisyys. Varhaiskasvattajia ja opettajia on myös haastateltu kielikasvatukseen liittyvistä näkemyksistä. Tässä artikkelissa esittelemme hankkeen tuloksia keskittyen yläkoulun kielten opetukseen.
Keywords: language education; multilingualism; pedagogy; interviews; observation
Free keywords: kielitietoisuus; pedagogiset käytänteet
Contributing organizations
Related projects
- Language pedagogy developmental project: An innovative language pedagogy map and compass
- Moate, Josephine
- Ministry of Education and Culture
Related research datasets
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020