D1 Article in a trade journal
Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa (2020)


Kääntä, L. K., & Ranta-Ylitalo, L. (2020). Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKääntä, Leila: Kangasvieri, Tea; Ranta-Ylitalo, Liisa

Journal or seriesKieli, koulutus ja yhteiskunta

eISSN1799-0181

Publication year2020

Volume11

Issue number3

PublisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68983


Abstract

Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI) on kielikasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on kartoittaa, kerätä, kehittää ja jakaa eteenpäin kielikasvatuksen toimivia käytänteitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Käytänteiden kerääminen aloitettiin keväällä 2019 havainnoimalla eri puolilla Suomea varhaiskasvatusta ja perusopetuksen oppitunteja, joissa on eri tavoin läsnä kielitietoinen pedagogiikka ja monikielisyys. Varhaiskasvattajia ja opettajia on myös haastateltu kielikasvatukseen liittyvistä näkemyksistä. Tässä artikkelissa esittelemme hankkeen tuloksia keskittyen yläkoulun kielten opetukseen.


Keywordslanguage educationmultilingualismpedagogyinterviewsobservation

Free keywordskielitietoisuus; pedagogiset käytänteet


Contributing organizations


Related projects


Related research datasets


Ministry reportingYes

Reporting Year2020


Last updated on 2024-03-04 at 21:35