D1 Artikkeli ammattilehdessä
Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa (2020)


Kääntä, L. K., & Ranta-Ylitalo, L. (2020). Kielitietoisen kieltenopetuksen äärellä : IKI-hankkeen satoa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kääntä, Leila: Kangasvieri, Tea; Ranta-Ylitalo, Liisa

Lehti tai sarja: Kieli, koulutus ja yhteiskunta

eISSN: 1799-0181

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 11

Lehden numero: 3

Kustantaja: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto

Kustannuspaikka: Jyväskylä

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

Pysyvä verkko-osoite: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoisen-kieltenopetuksen-aarella-iki-hankkeen-satoa

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68983


Tiivistelmä

Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi (IKI) on kielikasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on kartoittaa, kerätä, kehittää ja jakaa eteenpäin kielikasvatuksen toimivia käytänteitä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Käytänteiden kerääminen aloitettiin keväällä 2019 havainnoimalla eri puolilla Suomea varhaiskasvatusta ja perusopetuksen oppitunteja, joissa on eri tavoin läsnä kielitietoinen pedagogiikka ja monikielisyys. Varhaiskasvattajia ja opettajia on myös haastateltu kielikasvatukseen liittyvistä näkemyksistä. Tässä artikkelissa esittelemme hankkeen tuloksia keskittyen yläkoulun kielten opetukseen.


YSO-asiasanat: kielikasvatus; monikielisyys; pedagogiikka; haastattelut; havainnointi

Vapaat asiasanat: kielitietoisuus; pedagogiset käytänteet


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


Liittyvät tutkimusaineistot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 13:28