A3 Book section, Chapters in research books
Tuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet (2020)
Muhonen, R., & Ursin, J. (2020). Tuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet. In J. Ursin, & R. Muhonen (Eds.), Tuntematon korkeakoulutus (pp. 9-22). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 80.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Muhonen, Reetta; Ursin, Jani
Parent publication: Tuntematon korkeakoulutus
Parent publication editors: Ursin, Jani; Muhonen, Reetta
ISBN: 978-952-5401-88-2
eISBN: 978-952-5401-89-9
Journal or series: Kasvatusalan tutkimuksia
ISSN: 1458-1094
eISSN: 2489-768X
Publication year: 2020
Number in series: 80
Pages range: 9-22
Number of pages in the book: 250
Publisher: Suomen kasvatustieteellinen seura
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68981
Abstract
[Johdanto] Suomalaisen korkeakoulutuksen merkitystä yhteiskunnassa ovat koetelleet ja kyseenalaistaneet viime aikoina niin vähenevät resurssit kuin kasvanut tutkijoiden aivovuoto ulkomaille. Tutkimustiedon arvostuksen laskua on kuvattu myös viittaamalla aikaamme kuvaavaan käsitteeseen totuudenjälkeinen aika. Totuudenjälkeisellä aikakaudella tunteiden – jopa suoranaisten valheiden – väitetään syrjäyttäneen päätöksenteossa tutkitun tiedon (Muhonen 2017; Raivio 2018). Myös viime vuosien tilastot väestön koulutustason nousutrendin pysähtymisestä antavat aihetta huolelle korkeakoulutuksen tilasta. Vielä vuonna 2013 nuoret ikäluokat (25–34-vuotiaat) olivat vanhempia ikäluokkia koulutetumpia, mutta vuonna 2015 Tilastokeskus raportoi tämän pitkään jatkuneen koulutustason nousun pysähtymisestä (SVT 2013, 2015). Tuoreimpien, vuoden 2017 tilastojen perusteella 40–44-vuotiaiden on raportoitu jäävän toistaiseksi korkeimmin koulutetuiksi ikäluokiksi (SVT 2017). [jatkuu julkaisussa]
Keywords: tertiary education; institutions of higher education; universities; student admissions; internationalisation; equality (fundamental rights); higher education policy
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1
Parent publication with JYU authors: