D1 Artikkeli ammattilehdessä
Oppimisen tukea, yhteisöllisyyttä ja tekstilajien kirjoa : Lukiloki innostaa oppimaan ja opettamaan (2020)
Lehtinen, A., Luokomaa, S., Mäkinen, E., Siiskonen, T., & Lerkkanen, M.-K. (2020). Oppimisen tukea, yhteisöllisyyttä ja tekstilajien kirjoa : Lukiloki innostaa oppimaan ja opettamaan. Virke, 2020(2), 33-36.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lehtinen, Auli; Luokomaa, Sanna; Mäkinen, Elina; Siiskonen, Tiina; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Virke
ISSN: 0355-0265
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 2020
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 33-36
Kustantaja: Äidinkielen opettajain liitto ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69236
Tiivistelmä
Nuoret ideoimassa kirjallisuus-vlogia Zoomissa. Tiimi, joka riimittelee räpit someen koko koulun iloksi. Oppilaskunnan uutisvartti kerran viikossa tai luokan yhteinen lukuhetki aamun aluksi. Mikä saa oppilaasi liikkeelle, mikä innostaa, mikä motivoi ajassa, jossa tutkimukset kertovat lukemisen ja kirjoittamisen taitojen heikkenemisestä? Mistä syntyvät lukemisen ja kirjoittamisen tähtihetket?
YSO-asiasanat: oppiminen; yhteisöllisyys; yhteisöllinen oppiminen; sosiaalinen oppiminen; lukutaito; kirjoitustaito; sosiokulttuurinen innostaminen
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- LUKILOKI: luku - ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen koulutusohjelma
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Opetushallitus
- LUKILOKI 2: luku- ja kirjoitustaidon opetuksen ja oppimisen koulutusohjelma
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Opetushallitus
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020