A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? : erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä (2020)


Paldanius, Hilkka (2020). Kuinka pohtivuutta edellyttävään tehtävänantoon vastataan? : erilaiset kirjoittajaäänet lukiolaisten historian esseissä. Kasvatus ja aika, 14 (2), 35-56. DOI: 10.33350/ka.84069


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Paldanius, Hilkka

Lehti tai sarja: Kasvatus ja aika

ISSN: 1797-2299

eISSN: 1797-2299

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 14

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 35-56

Kustantaja: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

DOI: https://doi.org/10.33350/ka.84069

Avoin saatavuus: Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69648


Tiivistelmä

Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisin kielellisin keinoin lukiolaisten aineistopohjaisissa historian esseissä pohditaan tehtävänannon kysymystä. Aineistona on 52 suomalaisesta lukiosta kurssikokeen yhteydessä kerättyä esseevastausta. Tutkimus on tekstintutkimusta, jonka teoreettisena ja menetelmällisenä viitekehyksenä on suhtautumisen teoria. Analyysissa keskitytään esseiden lopetuksissa esiintyviin kirjoittajaääniin, joiden muodostumiseen vaikuttavat erilaiset sitoutumisen ja asennoitumisen ilmaukset. Tulokset osoittavat, että pohdinta toteutuu esseissä erilaisten kirjoittajaäänten välityksellä: Arvottajan ääni muistuttaa suostuttelemaan pyrkiville tekstilajeille tyypillistä ja analysoijan ääni eritteleville ja akateemisille teksteille tyypillistä suhtautumista. Molemmat äänet voivat toteutua eri tavoin sen mukaan, kuinka varmana tai epävarmana asiat esitetään, ja erityisesti spekuloivaa ääntä voidaan pitää toisia pohtivampana. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että tehtävänannon vaatimus pohdinnasta voidaan tulkita monin tavoin. Historian opetuksessa sekä tehtävänantojen laadinnassa tulisi kiinnittää huomiota erilaisten koevastausten piirteisiin ja vaatimuksiin.


YSO-asiasanat: historia; esseet; tekstilajit; lukiolaiset


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-02-02 klo 09:54