A1 Journal article (refereed)
Jotain sinne päin : lukion historian opetuksen arviointikulttuuri (2020)
Rautiainen, M., Räikkönen, E., Veijola, A., & Mikkonen, S. (2020). Jotain sinne päin : lukion historian opetuksen arviointikulttuuri. Kasvatus ja aika, 14(2), 57-74. https://doi.org/10.33350/ka.87411
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Rautiainen, Matti; Räikkönen, Eija; Veijola, Anna; Mikkonen, Simo
Journal or series: Kasvatus ja aika
ISSN: 1797-2299
eISSN: 1797-2299
Publication year: 2020
Volume: 14
Issue number: 2
Pages range: 57-74
Publisher: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.87411
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69649
Abstract
Historianopetuksen tavoitteet nykyisessä lukiossa ovat laajat ja keskittyvät sisältöjen, historian taitojen sekä demokratiakansalaisuuden oppimiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme, millaisia arviointimenetelmiä lukion historianopettajat käyttävät ja kuinka ne suhteutuvat opettajien näkemyksiin historian opetuksen tavoitteista. Tutkimus perustuu vuonna 2016 kerättyyn kyselyaineistoon, joka kerättiin lukion historianopettajilta (N = 151). Kysyimme heidän näkemyksiään lukion historianopetuksen tavoitteista, heidän käyttämistään opetusmenetelmistä sekä arviointitavoista. Tulosten mukaan opettajat painottavat sisältötietojen hallintaa riippumatta siitä, mitä tavoitetta he pitävät opetuksessa tärkeimpänä. Tuloksissa näkyy kuitenkin myös eroja muun muassa suhteessa tiedonmuodostuksen periaatteiden hallintaan. Tulokset kertovat opetuskulttuurista, jossa historianopetukselle määriteltyjä laajoja tavoitteita pyritään soveltamaan käytäntöön laaja-alaisesti. Artikkelin lopussa esitämme konkreettisia toimia, kuinka historianopetuksen tavoitteiden ja arvioinnin välistä suhdetta voidaan entisestään tiivistää.
Keywords: history; teaching and instruction; general upper secondary school; evaluation; evaluation methods
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1