B1 Non-refereed journal articles
TARDIS-paradigma : millaista historiaa virtuaalitodellisuudella halutaan opettaa? (2020)


Hiljanen, Mikko (2020). TARDIS-paradigma : millaista historiaa virtuaalitodellisuudella halutaan opettaa?. Kasvatus ja aika, 14 (2), 159-162. DOI: 10.33350/ka.87490


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Hiljanen, Mikko

Journal or series: Kasvatus ja aika

ISSN: 1797-2299

eISSN: 1797-2299

Publication year: 2020

Volume: 14

Issue number: 2

Pages range: 159-162

Publisher: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

DOI: http://doi.org/10.33350/ka.87490

Open Access: Publication published in an open access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69651


Abstract

Sininen, puhelinkopin näköinen laite ilmestyy toisen maailmansodan aikaiseen Lontooseen sireeniäänen saattelemana. Koppi paljastuu TARDIS-nimiseksi avaruusaluksen ja aikakoneen risteytykseksi ja siksi sillä voi matkustaa mihin tahansa paikkaan universumissa sekä menneisyyteen että tulevaisuuteen. Laskeutumisen jälkeen TARDISista astuu ulos kaksi ihmistä muistuttavaa hahmoa, joista toinen oikeasti on ihminen, toinen Tohtoriksi esittäytyvä ajan herra. Ennen kuin kaksikko syöksyy seikkailuun, Tohtori muistuttaa ihmistoveriaan ajan ja aikamatkailun säännöistä: menneisyyden merkittäviin tapahtumiin ei saa puuttua, ettei aikajatkumo katkea tai häiriinny. Sillä olisi katastrofaalisia seurauksia tulevaisuudelle, eli matkaajien nykyisyydelle. Erityisen vaarallista on puuttua matkaajan omaan aikajanaan esimerkiksi niin, että aikamatkaaja palaa omaan menneisyyteensä korjaamaan siellä tehdyn virheen.


Keywords: history; teaching and instruction; teaching technology; virtual reality; virtual environment


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2020


Last updated on 2020-18-08 at 13:21