A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä (2020)


Kastari, M. (2020). S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä. In H. Paulasto, & S. Pöyhönen (Eds.), Kieli ja taide - soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiä (pp. 84-107). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 12. https://doi.org/10.30660/afinla.84900


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKastari, Mervi

EmojulkaisuKieli ja taide - soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiä

Emojulkaisun toimittajatPaulasto, Heli; Pöyhönen, Sari

eISBN978-951-9388-70-0

Lehti tai sarjaAFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia

eISSN1798-7822

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero12

Artikkelin sivunumerot84-107

Kirjan kokonaissivumäärä284

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30660/afinla.84900

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinla/issue/view/6269

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69803


Tiivistelmä

This article discusses reading circles of adult Finnish as a second language (L2) readers. The books that were read and discussed in the circles were easy-to-read fiction. The study focuses on how the readers interpret what they read and what kind of support they need for their interpretations. The analysis utilizes the concept of scaffolding, used in socio-cultural learning theory. The readers’ reading stances vary from what is literally said in the text to creating their own interpretations of the hidden meanings of the text. The latter are not very common in the reading circles, although many participants express a wish to create and discuss interpretations too. The analysis shows that interpretations can emerge if the participants are scaffolded in the reading circle by the teacher and other readers. The study thus provides useful information for designing reading circles in adult language education.


YSO-asiasanatsuomi toisena kielenäkotoutumiskoulutusselkokieliselkokirjatkaunokirjallisuuskirjallisuuspiirittulkinta


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 22:06