A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä (2020)
Kastari, M. (2020). S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä. In H. Paulasto, & S. Pöyhönen (Eds.), Kieli ja taide - soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiä (pp. 84-107). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 12. https://doi.org/10.30660/afinla.84900
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kastari, Mervi
Emojulkaisu: Kieli ja taide - soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiä
Emojulkaisun toimittajat: Paulasto, Heli; Pöyhönen, Sari
eISBN: 978-951-9388-70-0
Lehti tai sarja: AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia
eISSN: 1798-7822
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 12
Artikkelin sivunumerot: 84-107
Kirjan kokonaissivumäärä: 284
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.84900
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/issue/view/6269
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69803
Tiivistelmä
This article discusses reading circles of adult Finnish as a second language (L2) readers. The books that were read and discussed in the circles were easy-to-read fiction. The study focuses on how the readers interpret what they read and what kind of support they need for their interpretations. The analysis utilizes the concept of scaffolding, used in socio-cultural learning theory. The readers’ reading stances vary from what is literally said in the text to creating their own interpretations of the hidden meanings of the text. The latter are not very common in the reading circles, although many participants express a wish to create and discuss interpretations too. The analysis shows that interpretations can emerge if the participants are scaffolded in the reading circle by the teacher and other readers. The study thus provides useful information for designing reading circles in adult language education.
YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; kotoutumiskoulutus; selkokieli; selkokirjat; kaunokirjallisuus; kirjallisuuspiirit; tulkinta
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: