G5 Artikkeliväitöskirja
Privacy for Learning Analytics in the Age of Big Data : Exploring Conditions for Design of Privacy Solutions (2020)
Hoel, T. (2020). Privacy for Learning Analytics in the Age of Big Data : Exploring Conditions for Design of Privacy Solutions [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 239. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8190-7
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hoel, Tore
eISBN: 978-951-39-8190-7
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 239
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8190-7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Oppimisen analytiikan käyttöönotto koulutuksessa avasi runsaasti kysymyksiä yksityisyydestä Big data -analyysiä hyödynnettäessä. Tietosuojakysymykset ovat yhä ’pahempia ongelmia’ ja uudenlaista ajattelua tarvitaan niiden selvittämiseksi. Globaalit tietojärjestelmät tekevät yksityisyydestä haasteellista ja tästä syystä on tärkeää keskittyä ratkaisujen suunnitteluun ja tietojärjestelmätieteen tutkimukseen alalla. Tässä väitöskirjatutkimuksessa havainnollistetaan aihealueen keskeisimmät kysymykset, konseptualisoidaan keskeiset käsitteet, joita tarvitaan keskusteluun yksityisyyden huolenaiheista. Lisäksi tässä väitöskirjassa ehdotetaan ensimmäisiä askelia yksityisyyden teknisiin ratkaisuihin teknologiavälitteisen opetuksen ja koulutuksen saralla. Oppimisen analytiikka on uusi tieteenala, joka perustuu ulottuvillamme olevaan kasvavaan tiedon määrään. Tulevaisuudessa älykkäiden luokkahuoneiden ja –kampusten kasvava sensorimäärä tulee lisäämään oppimisen analytiikan hyödyntämistä. Ihmisten henkilökohtaisten tiedonjakamistottumusten ja heidän yksityisyyttä koskevien huoliensa välillä vallitsee kuilu. Ihmisten verkkokäyttäytyminen on ailahtelevaa, mistä syystä toimintatutkimus ja suunnittelutiede soveltuvat hyvin yksityisyyden ratkaisujen suunnittelemiseen. Tämä tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena osallistumalla kahteen toimintayhteisöön: oppimisanalytiikan yhteisöön ja oppimisteknologioiden standardisointiyhteisöön. Tämän väitöskirjatutkimuksen vaikutukset ovat sekä teoreettisia että käytännöllisiä. Yksityisyys on määritelty Big datan kontekstissa; asiayhteyden eheysteoriaa on laajennettu ‘asiayhteyden laukaisijan’ käsitteellä ja suunnitteluehdotuksissa tutkitaan yksityisyyden käytänteiden roolia tiedon jakamisen sääntelyssä. Tiedonjakamisen riskejä ja hyötyjä tutkimalla on kehitetty oppimisen analytiikan suunnittelutilamalli. Lisäksi väitöskirjassa on kehitetty muita käsitteitä helpottamaan tiedonjakamiseen liittyvää tieteellistä keskustelua.
YSO-asiasanat: yksityisyys; big data; tietosuoja; henkilötiedot
Vapaat asiasanat: yksityisyyden suunnittelu; asiayhteyden eheys; henkilökohtainen tieto; oppimisen analytiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020