G5 Artikkeliväitöskirja
Privacy for Learning Analytics in the Age of Big Data : Exploring Conditions for Design of Privacy Solutions (2020)


Hoel, T. (2020). Privacy for Learning Analytics in the Age of Big Data : Exploring Conditions for Design of Privacy Solutions [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 239. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8190-7


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHoel, Tore

eISBN978-951-39-8190-7

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero239

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8190-7

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Oppimisen analytiikan käyttöönotto koulutuksessa avasi runsaasti kysymyksiä yksityisyydestä Big data -analyysiä hyödynnettäessä. Tietosuojakysymykset ovat yhä ’pahempia ongelmia’ ja uudenlaista ajattelua tarvitaan niiden selvittämiseksi. Globaalit tietojärjestelmät tekevät yksityisyydestä haasteellista ja tästä syystä on tärkeää keskittyä ratkaisujen suunnitteluun ja tietojärjestelmätieteen tutkimukseen alalla. Tässä väitöskirjatutkimuksessa havainnollistetaan aihealueen keskeisimmät kysymykset, konseptualisoidaan keskeiset käsitteet, joita tarvitaan keskusteluun yksityisyyden huolenaiheista. Lisäksi tässä väitöskirjassa ehdotetaan ensimmäisiä askelia yksityisyyden teknisiin ratkaisuihin teknologiavälitteisen opetuksen ja koulutuksen saralla. Oppimisen analytiikka on uusi tieteenala, joka perustuu ulottuvillamme olevaan kasvavaan tiedon määrään. Tulevaisuudessa älykkäiden luokkahuoneiden ja –kampusten kasvava sensorimäärä tulee lisäämään oppimisen analytiikan hyödyntämistä. Ihmisten henkilökohtaisten tiedonjakamistottumusten ja heidän yksityisyyttä koskevien huoliensa välillä vallitsee kuilu. Ihmisten verkkokäyttäytyminen on ailahtelevaa, mistä syystä toimintatutkimus ja suunnittelutiede soveltuvat hyvin yksityisyyden ratkaisujen suunnittelemiseen. Tämä tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena osallistumalla kahteen toimintayhteisöön: oppimisanalytiikan yhteisöön ja oppimisteknologioiden standardisointiyhteisöön. Tämän väitöskirjatutkimuksen vaikutukset ovat sekä teoreettisia että käytännöllisiä. Yksityisyys on määritelty Big datan kontekstissa; asiayhteyden eheysteoriaa on laajennettu ‘asiayhteyden laukaisijan’ käsitteellä ja suunnitteluehdotuksissa tutkitaan yksityisyyden käytänteiden roolia tiedon jakamisen sääntelyssä. Tiedonjakamisen riskejä ja hyötyjä tutkimalla on kehitetty oppimisen analytiikan suunnittelutilamalli. Lisäksi väitöskirjassa on kehitetty muita käsitteitä helpottamaan tiedonjakamiseen liittyvää tieteellistä keskustelua.


YSO-asiasanatyksityisyysbig datatietosuojahenkilötiedot

Vapaat asiasanat yksityisyyden suunnittelu; asiayhteyden eheys; henkilökohtainen tieto; oppimisen analytiikka


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 22:17