A1 Journal article (refereed)
Uttalet i läroböcker i svenska som andraspråk från begriplighetsperspektiv (2020)


Heinonen, H. (2020). Uttalet i läroböcker i svenska som andraspråk från begriplighetsperspektiv. Puhe ja kieli, 40(1), 23-40. https://doi.org/10.23997/pk.95497


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsHeinonen, Henna

Journal or seriesPuhe ja kieli

ISSN1458-3410

eISSN2342-7213

Publication year2020

Volume40

Issue number1

Pages range23-40

PublisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys

Place of PublicationHelsinki

Publication countryFinland

Publication languageSwedish

DOIhttps://doi.org/10.23997/pk.95497

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69814


Abstract

I denna artikel studerar jag hur uttal presenteras i finska gymnasieläroböcker (n=10) i svenska som andra språk. Syftet är att undersöka vilka uttalsdrag som tas upp i läroböckerna och relationen mellan dessa drag och begriplighet. Metoden som jag använder är kvalitativ innehållsanalys. Prosodiska drag har ansetts ha en stor betydelse för begriplighet. Vad det gäller svenska är speciellt satsrytm viktig. Analysen visar dock att uppmärksamheten oftast fästs vid enskilda segment (språkljud) och ord. Uttalet av hela satser övas också men regler eller anvisningar om produktionen av prosodiska drag presenteras bristfälligt. Att ange explicita råd och att göra inläraren medveten har i tidigare undersökningar noterats vara effektivt eller till och med nödvändigt för inlärning av prosodin. Uttalsmålet för inlärarna på denna nivå är att uttalet är helt begripligt och att inläraren kan tillämpa flera uttalsregler. Att det saknas regler och anvisningar i läroböckerna medför att läraren har en stor roll i att inläraren når målen i uttalet. Presentationen och övandet av prosodiska drag bör vara i nyckelposition i undervisning som syftar till ett begripligt uttal.


KeywordspronunciationtextbooksSwedish languageSwedish as a second languagegeneral upper secondary schoolintelligibilitycontent analysis


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating1


Last updated on 2024-03-04 at 22:06