A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
"Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (2020)


Aarnikoivu, M. (2020). "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi. Puhe ja kieli, 40(1), 41-60. https://doi.org/10.23997/pk.95498


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatAarnikoivu, M., Saarinen, T.

Lehti tai sarjaPuhe ja kieli

ISSN1458-3410

eISSN2342-7213

Julkaisuvuosi2020

Volyymi40

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot41-60

KustantajaPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.23997/pk.95498

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69813


Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa selvitimme, millaisia ongelmatilanteita tohtoriopiskelijoiden monikanavaiseen seminaaritoimintaan sisältyi. Lisäksi tutkimme, millaisia seurauksia tilanteista aiheutui. Tutkimuksen teoreettismetodologisena viitekehyksenä käytimme neksusanalyysiä (Scollon & Scollon, 2004). Tutkimusaineistomme koostui tohtoriopiskelijoille järjestettyjen ”kirjoitusklinikoiden” aikana tehdyistä etnografisista havainnoista, klinikoissa käytetyn AdobeConnectin välityksellä käydyistä chat-keskusteluista, klinikoihin liittyvistä Yammer-keskusteluista sekä tohtoriopiskelijoille ja ohjaajille suunnatun verkkokyselyn tuloksista. Analyysimme perusteella tunnistimme kolme laajempaa kategoriaa, joihin tutkitun kontekstin ongelmatilanteet liittyivät: teknologia, toimijat ja kieli. Ongelmatilanteet veivät aikaa pois käsiteltävältä asialta, vaikeuttivat osallistumista, estivät sen kokonaan, vaikuttivat osallistumisen mielekkyyteen tai koettuun hyödyllisyyteen ja aiheuttivat muita negatiivisia tuntemuksia osallistujissa. Tutkimus ja sen tulokset siirtävät huomion siihen, mitä tapahtuu, kun haluttu tai odotettu välitteinen sosiaalinen toiminta jostain syystä estyy ja auttaa siten suunnittelemaan sitä, miten monikanavaista seminaaritoimintaa voitaisi tohtoriopinnoissa sekä muussa yliopisto-opetuksessa kehittää.


YSO-asiasanattohtorikoulutusjatko-opiskelumonikanavaisuusverkko-opiskeluvuorovaikutusongelmanratkaisuneksusanalyysi

Vapaat asiasanatmonikanavainen seminaari; neksusanalyysi; tohtoriopinnot; vuorovaikutusjärjestys


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 12:54