A1 Journal article (refereed)
"Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (2020)


Aarnikoivu, M. (2020). "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi. Puhe ja kieli, 40(1), 41-60. https://doi.org/10.23997/pk.95498


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsAarnikoivu, M., Saarinen, T.

Journal or seriesPuhe ja kieli

ISSN1458-3410

eISSN2342-7213

Publication year2020

Volume40

Issue number1

Pages range41-60

PublisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.23997/pk.95498

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69813


Abstract

Tässä tutkimuksessa selvitimme, millaisia ongelmatilanteita tohtoriopiskelijoiden monikanavaiseen seminaaritoimintaan sisältyi. Lisäksi tutkimme, millaisia seurauksia tilanteista aiheutui. Tutkimuksen teoreettismetodologisena viitekehyksenä käytimme neksusanalyysiä (Scollon & Scollon, 2004). Tutkimusaineistomme koostui tohtoriopiskelijoille järjestettyjen ”kirjoitusklinikoiden” aikana tehdyistä etnografisista havainnoista, klinikoissa käytetyn AdobeConnectin välityksellä käydyistä chat-keskusteluista, klinikoihin liittyvistä Yammer-keskusteluista sekä tohtoriopiskelijoille ja ohjaajille suunnatun verkkokyselyn tuloksista. Analyysimme perusteella tunnistimme kolme laajempaa kategoriaa, joihin tutkitun kontekstin ongelmatilanteet liittyivät: teknologia, toimijat ja kieli. Ongelmatilanteet veivät aikaa pois käsiteltävältä asialta, vaikeuttivat osallistumista, estivät sen kokonaan, vaikuttivat osallistumisen mielekkyyteen tai koettuun hyödyllisyyteen ja aiheuttivat muita negatiivisia tuntemuksia osallistujissa. Tutkimus ja sen tulokset siirtävät huomion siihen, mitä tapahtuu, kun haluttu tai odotettu välitteinen sosiaalinen toiminta jostain syystä estyy ja auttaa siten suunnittelemaan sitä, miten monikanavaista seminaaritoimintaa voitaisi tohtoriopinnoissa sekä muussa yliopisto-opetuksessa kehittää.


Keywordsdoctoral educationpostgraduate studyingmultichannelonline studyinteractionproblem solvingnexus analysis

Free keywordsmonikanavainen seminaari; neksusanalyysi; tohtoriopinnot; vuorovaikutusjärjestys


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating1


Last updated on 2024-22-04 at 12:54