A1 Journal article (refereed)
"Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi (2020)
Aarnikoivu, M. (2020). "Kuuluuko täältä, kuuluuko nyt" : tohtoriopiskelijoiden verkkovälitteisen kirjoitusopetuksen ongelmatilanteiden neksusanalyysi. Puhe ja kieli, 40(1), 41-60. https://doi.org/10.23997/pk.95498
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Aarnikoivu, M., Saarinen, T.
Journal or series: Puhe ja kieli
ISSN: 1458-3410
eISSN: 2342-7213
Publication year: 2020
Volume: 40
Issue number: 1
Pages range: 41-60
Publisher: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.23997/pk.95498
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69813
Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitimme, millaisia ongelmatilanteita tohtoriopiskelijoiden monikanavaiseen seminaaritoimintaan sisältyi. Lisäksi tutkimme, millaisia seurauksia tilanteista aiheutui. Tutkimuksen teoreettismetodologisena viitekehyksenä käytimme neksusanalyysiä (Scollon & Scollon, 2004). Tutkimusaineistomme koostui tohtoriopiskelijoille järjestettyjen ”kirjoitusklinikoiden” aikana tehdyistä etnografisista havainnoista, klinikoissa käytetyn AdobeConnectin välityksellä käydyistä chat-keskusteluista, klinikoihin liittyvistä Yammer-keskusteluista sekä tohtoriopiskelijoille ja ohjaajille suunnatun verkkokyselyn tuloksista. Analyysimme perusteella tunnistimme kolme laajempaa kategoriaa, joihin tutkitun kontekstin ongelmatilanteet liittyivät: teknologia, toimijat ja kieli. Ongelmatilanteet veivät aikaa pois käsiteltävältä asialta, vaikeuttivat osallistumista, estivät sen kokonaan, vaikuttivat osallistumisen mielekkyyteen tai koettuun hyödyllisyyteen ja aiheuttivat muita negatiivisia tuntemuksia osallistujissa. Tutkimus ja sen tulokset siirtävät huomion siihen, mitä tapahtuu, kun haluttu tai odotettu välitteinen sosiaalinen toiminta jostain syystä estyy ja auttaa siten suunnittelemaan sitä, miten monikanavaista seminaaritoimintaa voitaisi tohtoriopinnoissa sekä muussa yliopisto-opetuksessa kehittää.
Keywords: doctoral education; postgraduate studying; multichannel; online study; interaction; problem solving; nexus analysis
Free keywords: monikanavainen seminaari; neksusanalyysi; tohtoriopinnot; vuorovaikutusjärjestys
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1