A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Students’ agency profiles in relation to student-perceived teaching practices in university courses (2020)


Jääskelä, Päivikki; Poikkeus, Anna-Maija; Häkkinen, Päivi; Vasalampi, Kati; Rasku-Puttonen, Helena; Tolvanen, Asko (2020). Students’ agency profiles in relation to student-perceived teaching practices in university courses. International Journal of Educational Research, 103, 101604. DOI: 10.1016/j.ijer.2020.101604


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jääskelä, Päivikki; Poikkeus, Anna-Maija; Häkkinen, Päivi; Vasalampi, Kati; Rasku-Puttonen, Helena; Tolvanen, Asko

Lehti tai sarja: International Journal of Educational Research

ISSN: 0883-0355

eISSN: 1873-538X

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 103

Artikkelinumero: 101604

Kustantaja: Elsevier

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604

Avoin saatavuus: Julkaisukanava ei ole avoin

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70002


Tiivistelmä

This study addresses the gap in our understanding of the role of pedagogy in agency construction among higher education students. In the present study, profiles of students’ agency experiences were identified and analysed with respect to the students’ perceptions of teaching practices in their courses (i.e., student-centred learning activities, forms of instruction, and student-teacher roles). The Agency of University Students (AUS) Scale (Jääskelä et al., 2017) was used to assess the students’ experiences of their personal, relational, and participatory resources of agency. Agency profiles were found to be associated with students’ perceptions of teaching practices in the courses. The findings have implications for developing practices that promote agency construction in higher education.


YSO-asiasanat: opiskelijat; toimijuus; korkeakouluopetus; korkeakoulupedagogiikka; yliopistopedagogiikka; opetusmenetelmät

Vapaat asiasanat: student agency; latent profile analysis; student-centred learning; teaching practices; higher education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

Alustava JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2021-02-02 klo 09:52